11. listopadu 2004
Již podruhé uspořádala v říjnu společnost Michelin v České republice akci s názvem Nahustěte své pneumatiky. Její technici při ní bezplatně kontrolovali náhodným řidičům tlak i stav plášťů, provedli dohuštění a poradili, jak se o pneumatiky správně starat.
Loňské výsledky v ČR ukázaly, že 89 procent českých vozidel jezdí s podhuštěnými pneumatikami. Ve třech čtvrtinách případů dosahovaly odchylky dokonce nebezpečných hodnot. Letos se Češi podle výsledků měření ve správném huštění pneumatik zlepšili – nesprávně nahuštěné pneumatiky mělo „jen“ 40 procent kontrolovaných vozidel. Ovšem pětina z nich dosáhla kritických hodnot rozdílu nad jeden bar, což je pro provoz vozidla a jeho okolí velmi nebezpečné. Mimo jiné se podhuštění projevuje výrazně delší brzdnou dráhou.
Ačkoli nejsou výsledky kontroly tlaku pneumatik v ČR příliš uspokojivé, v připravenosti předběhli čeští řidiči Slovensko, Maďarsko, Slovinsko či Rumunsko. Špatně však dopadlo i Nizozemsko a také Velká Británie, kde technici Michelinu dokonce naměřili nejkritičtější hodnoty. Osmdesát procent britských řidičů mělo špatně nahuštěné pneumatiky a polovina z nich ohrožovala své okolí podhuštěním o jeden bar. Bezpečnostní zkouškou Michelinu na-opak nejlépe prošli Rakušané, Němci a Švýcaři. Nesprávný tlak v pneumatikách v těchto zemích měla přibližně desetina testovaných aut.
Zanedbání péče o správný tlak pneumatik může mít velice vážné následky. Roztržením pneumatiky začíná skoro každá desátá nehoda na dálnici. Ke zlepšení tohoto alarmujícího stavu nejsou nutné žádné výdaje, postačí pouze změna přístupu řidičů vozidel, kteří by měli kontrolovat pneumatiky pravidelně a hustit je správně podle rozměru a zatížení auta.
(pat)
o Za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru.
o Někdy může mít tlak jiné předepsané hodnoty pro přední a zadní nápravu.
o Tlak je nutné měřit za studena, když jsou pneumatiky vychladlé. V praxi to znamená počkat s měřením alespoň hodinu po jízdě nebo před měřením jet nejméně dva až tři kilometry velmi pomalu, aby teplota pneumatik klesla.