Michelin vyvíjí další generaci úsporných pneumatik pro nákladní vozidla

Michelin

Přední světový výrobce pneumatik – francouzský koncern Michelin – pokračuje v úsilí o zavádění úsporných pneumatik pro dálkovou nákladní dopravu. Tři čtvrtě roku po loňském testu (viz DN 50/06) letos na konci června srovnání standardních a úsporných pneumatik zopakoval v menším rozsahu na svém zkušebním okruhu v Ladoux nedaleko sídla koncernu v jihofrancouzském Clermont-Ferrand. Pro ještě větší efekt do něj zařadil i prototyp nově vyvíjených pneumatik s extrémně nízkým valivým odporem.

Při jízdě se pneumatika v kontaktu s vozovkou zplošťuje a část energie, kterou dodává motor, se tak mění na teplo. Na překonání tohoto takzvaného valivého odporu je třeba zhruba třetina spotřebovaných pohonných hmot. V zájmu jeho minimalizace se výrobci pneumatik snaží zajistit, aby se pneumatika při jízdě méně deformovala při zachování svých jízdních vlastností.

Pro pneumatiky Energy, které jsou na trhu od roku 1995, Michelin vyvinul zvláštní směs a současně navrhnul hustší členění jednotlivých segmentů dezénu. Od letošního roku při jejich výrobě využívá i nejmodernější postup s označením Michelin Durable Technologies, který podle Philippa Verneuile, výkonného viceprezidenta koncernu Michelin zodpovědného za odbyt pneumatik pro užitková vozidla v Evropě, představuje další obrovský krok vpřed při vývoji co nejbezpečnějších a nejhospodárnějších pneumatik.

Úspora 1,66 litru na 100 kilometrů

Při loňském testu Michelin na 1250 kilometrů dlouhé trase mezi Clermont-Ferrand a německým Hannoverem naměřil při použití úsporných pneumatik Michelin A2 Energy na čtyřicetitunové soupravě úsporu 2,3 litru nafty na sto kilometrů. Pro červnový test na okruhu, který je součástí nejdůležitějšího ze tří zkušebních center koncernu, přistavil dvě dvojice identických tahačů značek Renault Trucks a Scania. Dva tahače 4×2 Renault Premium 450 DXI o výkonu 420 k 

v soupravě s návěsem o celkové hmotnosti 40 tun vyjely již v pět hodin ráno, aby na okruhu ujely při konstantní rychlosti 85 km/h (kontrolované pomocí GPS) celkovou vzdálenost 124 kilometrů. Řidiči byli ve spojení rádiem; v obou jejich vozidlech běžela klimatizace na stejný výkon a stěrače se spouštěly a vypínaly ve stejný okamžik. Přesně v polovině trasy technici pneumatiky na vozidlech vzájemně vyměnili, aby zamezili případnému specifickému vlivu vozidla nebo řidiče na výsledek testu.

Po kontrole přesného indikátoru spotřeby v kabině obou tahačů mohl Alexis Burlacot, evropský ředitel marketingu pneumatik značky

Michelin, konstatovat, že na tuto vzdálenost dosáhl rozdíl ve spotřebě vozidla vybaveného regionálními pneumatikami E2 a vozidla s úspornými A2 Energy 1,66 litru na 100 kilometrů. Podobně přesvědčivý výsledek přineslo i srovnání spotřeby nové a prořezané pneumatiky A2 Energy: po prořezání byla A2 Energy při stejných podmínkách testu úspornější o 1,94 litru na sto kilometrů.

V dalším testu řidiči dvou vozidel 4×2 Scania R420 o celkové hmotnosti 18 500 kg při rychlosti 35 km/h na stejném místě dráhy a ve stejný okamžik přeřadili na neutrál. Dráhu, kterou jejich vozidla ujela od okamžiku dosažení rychlosti 30 km/h do okamžiku úplného zastavení, měřili technici pomocí přesného signálu GPS. Pro eliminaci vlivu povrchu jednotlivých drah se test dvakrát opakoval. Vozidlo vybavené na hnací nápravě pneumatikami protektorovanými za horka metodou RemiX urazilo dráhu o 49,83 metru delší než vozidlo se studeným protektorem.  

Michelin je jediný světový výrobce, který renovuje své vlastní kostry v místě původní výroby. Unikátní technologii průmyslového protektorování nákladních pneumatik Michelin RemiX zavedl do pěti evropských závodů (jedním z nich je závod v Combaude u Clermont-Ferrand), do nichž dealeři značky pneumatiky od zákazníků svážejí poté, co se výška dezénu běhounu pneumatiky přiblížila minimální povolené hranici jednoho milimetru. V továrně radiální kostra –nejhodnotnější část pneumatiky – prochází složitým procesem renovace a vulkanizační formu opouští protektor s vlastnostmi nové pneumatiky (viz DN 22/04).

Prototyp nové pneumatiky: další snížení valivého odporu

Další metu při snižování valivého odporu pneumatik Michelin zdolá, až uvede na trh novou generaci úsporných pneumatik. Kdy to bude, Philippe Verneuil zatím odmítá říci.

Jejich prototyp však již existuje a Michelin jej nasadil i de červnového testu v Ladoux. Výsledek? Scania s pneumatikami označenými jako „concept tyre“ v testu zastavila o 37,90 metru dále než vozidlo obuté do nynějších úsporných pneumatik A2 Energy. To svědčí o dalším snížení valivého odporu v řádu procent!

A to je pro dopravce dobrá zpráva: za posledních šest let se průměrná cena nafty v Evropě vyšplhala zhruba o polovinu a náklady na pohonné hmoty se staly jejich druhou největší nákladovou položkou. V současné době již tvoří až třicet procent jejich celkových nákladů a každé jejich snížení má pro ně mimořádný význam. O to více překvapuje, že podle zjištění Michelinu zhruba šedesát procent evropských dopravců neví, do jaké míry ovlivňuje spotřebu volba správné pneumatiky. „Kdyby s pneumatikami Energy jezdilo všech 6,5 milionu evropských kamionů a autobusů, ušetřilo by se ročně osm milionů litrů paliva. Do ovzduší by se přitom dostalo o 20 milionů kilogramů méně emisí CO2,“ řekl Philippe Verneuil. „Každý nespálený litr paliva představuje úsporu 2,7 kilogramu CO2,“ dodal.

Michelin ovšem nehodlá být průkopníkem jen při výrobě úsporných pneumatik. Současně hodlá napomoci jejich rozšíření v celosvětovém měřítku. Jednou z jeho iniciativ je snaha o zavedení označení, které by ukazovalo úsporný index každé pneumatiky. Takové označení by podle jeho názoru mohlo rozšíření úsporných „zelených“ pneumatik

v praxi dále urychlit. „Michelin spolupracuje s Evropskou komisí, aby byla na pneumatikách povinně vyznačena hodnota valivého odporu, nejdříve na osobních, a postupně i na nákladních,“ uvedl v Ladoux Christophe Penant, který v koncernu Michelin odpovídá za standardizaci.

(spa)

Koncern Michelin s ročním obratem 16,4 miliardy € (2006) vyrostl z malé továrny na výrobu zemědělských strojů a čerpadel založené v roce 1832 v Clermont-Ferrand. Jméno jí dal o pár let později malíř Eduard Michelin, který opustil svůj ateliér v Paříži a stal se obchodním ředitelem firmy. Osudový se pro Michelin stal rok 1891, kdy si v dílně nechal opravit kolo anglický turista. Již o sedm let později vznikl slavný maskot Bibendum. Postupně se pak Michelin vypracoval do pozice hlavního dodavatele pneumatik pro francouzský automobilový průmysl, zejména pak vozidel značky Citroën. Dnes je francouzský koncern se sídlem Clermont-Ferrand jedním ze tří největších světových producentů pneumatik (s podílem 19,2 procenta světového trhu si dokonce těsně udržuje první místo). Zaměstnává celkem asi 125 tisíc pracovníků – z toho na dvacet tisíc v domovské Francii, přes šest tisíc v Německu a přes tisícovku v Maďarsku. Vedle pneumatik Michelin v 74 výrobních závodech v 19 zemích vyrábí i pneumatiky značek Kleber, Uniroyal, BF Goodrich, Kormorán, Taurus a dalších. Součástí impéria je i šest kaučukových plantáží v Brazílii a v Nigérii a tři moderní technologická centra na třech kontinentech. Denně koncern vyrobí 844 tisíc pneumatik, 42 tisíc duší, 96 tisíc kol a 75 tisíc silničních

map a cestovních průvodců. Novinky pro nákladní dopravu Michelin naposledy představil v roce 2003 v Maďarsku (viz DN 27/03).

Loni tržby koncernu vzrostly meziročně o 5,1 procenta na 16,4 miliardy €. Navzdory bezprecedentnímu meziročnímu zvýšení nákladů na suroviny o 740 milionů € skupina vytvořila provozní zisk ve výši 1,338 miliardy €.

spinner