IRU v Dubaji vyzvala k větší podpoře silniční dopravy

mezinárodní unie silniční dopravy

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU na svém 30. světovém kongresu v Dubaji v polovině března zveřejnila deklaraci, v níž vyzvala ke zvýšení podpory silniční dopravy. V dokumentu s názvem Silniční doprava, klíčová cesta k rozvoji IRU poznamenala, že každá moderní společnost i ekonomika potřebují pro zajištění svých funkcí dopravu. Silniční doprava je přitom nejdůležitějším sektorem, neboť se stala nezbytným předpokladem pro rozvoj výroby ve všech ekonomikách. Bez efektivní silniční dopravy si nelze představit trvale udržitelný rozvoj tak, jak je definován v tezích Organizace spojených národů pro třetí tisíciletí (UN Millenium Goals), uvedla v této souvislosti. Vlády jednotlivých zemí by proto podle IRU měly věnovat velkou pozornost dopravní politice a zaměřit se na odstraňování všech překážek, zejména překážek administrativní povahy, jež brání dalšímu rozvoji silniční dopravy. Zintenzivnění spolupráce při rozvoji silniční infrastruktury Vývoj ekonomiky, a zvláště obchodu je na celém světě je závislý na zintenzivnění spolupráce při rozvoji silniční infrastruktury a při vytváření společného právního rámce upravujícího mezinárodní obchod, konstatovala v deklaraci dále IRU. IRU, její členské organizace a jednotliví provozovatelé silniční nákladní dopravy rozpoznali důležitost postavení silniční dopravy pro ekonomický, sociální i ekologický rozvoj. Řídí se přitom strategií IRU „3 I“, tedy Innovation (inovace), Incentives (pobídky) a Infrastructure (infrastruktura). Velký potenciál silniční dopravy a její pří-spěvek k moderní společnosti bude možné využívat pouze tehdy, podaří-li se navázat úzkou spolupráci mezi hlavními zainteresovanými stranami – investory včetně politických reprezentací a profesionálními uživateli, tedy dopravci a speditéry, zdůraznila v závěru deklarace Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. N

Podmínky, které jsou podle IRU nezbytné pro rozvoj Strategie trvale udržitelného rozvoje

  • Všeobecný souhlas s tím, že moderní společnost pro svůj rozvoj potřebuje efektivní logistiku, v níž silniční doprava hraje klíčovou roli.
  • Rozpracování a prosazení vlastních iniciativ sektoru silniční dopravy. Vlády by měly zajistit co nejefektivnější využití existující infrastruktury a investice do nových komunikací.
  • Přijetí skutečnosti, že rostoucí poptávka po silniční dopravě je důsledkem ekonomického růstu a že oba jevy od sebe nelze oddělovat. Preference jiných druhů dopravy na úkor silniční dopravy by mohla mít na ekonomiku velmi špatný dopad.
  • Je nutné vytvořit energetickou politiku založenou na obnovitelných zdrojích. Dnešní doprava je životně závislá na ropných produktech a zatím neexistuje jiná alternativa použitelná v celosvětovém měřítku.
  • Zajištění vyšší bezpečnosti na silnicích. Je nutné se zaměřit na nehody kamionů.
  • Vytvářet integrované dopravní systémy schopné dalšího rozvoje. Důraz je třeba položit na otevřené systémy, které se nebudou vázat na konkrétní zemi nebo oblast.
  • Je třeba přijmout efektivní daňové, sociální a technické předpisy, které by nediskriminovaly žádný druh dopravy.
spinner