Nová generace modelu Sprinter nastavuje laťku vysoko

Mercedes-Benz

Koncern DaimlerChrysler na konci ledna ve Stuttgartu poprvé odhalil podobu nové generace užitkového vozidla Mercedes-Benz Sprinter (viz DN 7/06). První zkušební jízdy s novým modelem v březnu ve Vídni potvrdily, že si nový sprinter ze svého úspěšného předchůdce vzal vše, kvůli čemu si jej zákazníci oblíbili. Podstatnou část vozidla nicméně konstruktéři značky Mercedes-Benz překonstruovali či vyvinuli zcela nově. Velký pokrok je patrný nejen na vlastní karoserii a hnacím traktu, ale i na elektronických asistenčních systémech. Díky výrazné a široké černé mřížce chladiče, vytaženým obloukům blatníků a bočnímu prolisu získal nový sprinter něco z dnes módního retrostylu, který navozuje dojem robustnosti při zachování dostatečné dynamičnosti. Při zkoumání vnějších tvarů zaujmou zejména hlavní světlomety a vysoké spojité zadní svítilny, ale za zmínku stojí i rozměrná zpětná zrcátka s integrovanými blikači. Nový sprinter je díky několika variantám rozvorů, celkové délky, výšky, třídy užitečné hmotnosti, použitým motorům a převodovkám k dispozici ve zhruba tisíci základních variantách. Rozvor náprav je konstruován ve třech rozměrech – 3250, 3665 a 4325 milimetrů. Podle použité karoserie může mít vozidlo celkovou délku od 5243 do 7343 milimetrů ve čtyřech krocích. Co se týče výšky střechy, v nabídce jsou tři varianty – standardní, vysoká a nově super vysoká. Široká škála nástaveb a karoserií je důvodem k tvrzení, že nový sprinter je pro zákazníka opět o něco zajímavější než jeho předchůdce. Koncepce s celkovou hmotností 3,0 až 5,0 tuny (tedy kategorie N1 a N2, podle provedení) umožňuje pokrýt, například u automobilů se skříňovou karoserií s objemem ložného prostoru od sedmi do 17 m3 (největší varianta poprvé u Mercedesu Sprinter), skoro všechny myslitelné požadavky. Silné, hospodárné a efektivní motory Prakticky totéž platí i pro motory. Moderní a výkonné čtyř a šestiválcové vznětové motory CDI v pěti variantách maximálního výkonu od 65 kW (88 k) do 135 kW (184 k) dokážou splnit téměř jakékoli požadavky. První dvě nejnižší výkonové třídy (65 a 110 kW) obsazuje čtyřválec OM 646 CDI se zdvihovým objemem 2,148 litru. Nejsilnější stránkou čtyřválce je příznivá spotřeba paliva a vysoký točivý moment v nízkých otáčkách. Výrobce nabízí verzi se dvěma turbodmychadly zapojenými v sérii, která se vhodně doplňují tak, že motor má dobrý průběh výkonových křivek v celém rozsahu pracovních otáček. Vrcholem vznětových motorů určených pro sprinter je vidlicový OM 642 se zdvihovým objemem 3,0 l, který poskytuje maximální výkon 135 kW (184 k) a maximální točivý moment 400 N.m. Všechny vznětové motory splňují normy Euro 4/EU 4 a jsou vybaveny filtrem pevných částic. Na jednu olejovou náplň mohou všechny vznětové motory nového modelu Sprinter ujet 40 tisíc kilometrů. Mimořádné požadavky na jízdní výkony a komfort splňuje suverénní zážehový šestiválec V6 M 272 o zdvihovém objemu 3,5 l a maximálním výkonu 190 kW (258 k). Další inovace Celou řadu inovací přináší u nového sprintera mimo jiné varianta s celkovou hmotností 4,6 tuny, u níž Mercedes-Benz na zadní nápravě místo obvyklé dvoumontáže použil prostorově úspornější širší pneumatiky supersingle. Pneumatiky 285/65 R 16 C jednak zabírají méně místa (šířka mezi podběhy v nákladovém prostoru se tak dostává na zcela jinou úroveň), jednak mají nižší valivý odpor, což se úspěšně odráží na spotřebě paliva. Tak jako předcházející generace jsou i nové sprintery vybaveny kotoučovými brzdami na kolech obou náprav. Bezpečnost především V oblasti pasivní bezpečnosti sprinter nabízí především propracovanou a dostatečně tuhou karoserii s příslušně dimenzovanými částmi, které jsou při případném nárazu schopny absorbovat potřebné množství kinetické energie. Konstrukce karoserie těží ze zvýšené tuhosti, přídavných bočních výztuh, ztužených sloupků a důsledně dimenzované střechy. Zvláštní pozornost konstruktéři věnovali právě sloupkům A a B, jejichž vnitřní struktura je vyrobena z plechů z vysoce tažné oceli. Důsledkem je větší odolnost při deformaci. Jedny z nejhorších následků má čelní střet s pevnou překážkou. Z tohoto důvodu konstruktéři postupovali podstatně rozhodněji, než jim nařizuje standardní zkušební metodika. Čelní náraz u sprintera odstiňuje jak bohatě dimenzovaná příčná skupina karoserie zcela vpředu, tak a to především – dva boční deformovatelné členy, opět vyrobené z ocelových, hlubokotažných, plechů. Adaptive ESPr Oblasti aktivní bezpečnosti vévodí jednoznačně elektronický asistenční systém označovaný jako Adaptive ESPr. Systém je společný pro všechny varianty nástaveb (jak zavřených, skříňových či dodávek, tak otevřených pick-upů či sklápěčů), všechny hmotnostní kategorie až do celkových pěti tun, oba druhy pohonu, tedy i plněpohonné varianty, a modely určené jak pro Evropu, tak pro země společenství NAFTA. Adaptive ESPr vychází z možností systému Bosch ESP8.1. Na rozdíl od původního systému jsou do něj vloženy ještě další rozšiřující funkce, z nichž nejdůležitější je tzv. Load Adaptive Control (LAC) neboli určení těžiště vozidla. LAC pracuje s informacemi, které poskytuje senzor podélného zrychlení. Jakmile se vozidlo rozjede, LAC přesně určí těžiště a ESP se adaptuje na vzniklou situaci. Několik systémů Integrovaný systém obsahuje i systém elektronického rozdělení brzdného účinku (EBD) a systémy ABS a ASR. Další novinkou jsou funkce Roll Over Mitigation (ROM) – systém snížení možnosti převrhnutí – a Enhanced Understeering Control (EUC) – systém potlačení nedotáčivosti vozidla. EUC je schopen rozeznat kritickou situaci při nájezdu do zatáčky, zatočení předních kol a současně tlak těžiště na vozidlo. V případě aktuální nedotáčivosti systém zvýší brzdný tlak v příslušných kolech vozidla. V brzdovém systému nového sprintera jsou navíc zakomponovány Cornering Brake Control (CBC) – řízení brzdného účinku při průjezdu zatáčkou, Brake Assist (BAC) – brzdový asistent, systém redukce přetáčivosti vozidla a částečně také systém asistence při rozjíždění do kopce (HHC). Na vlastní kůži O jízdních vlastnostech nových sprinterů jsme se v polovině března mohli přesvědčit na cestách v okolí rakouského hlavního města Vídně, Neziderského jezera a na nejmodernějším testovacím polygonu v Evropě v Patchfurthu. Státní silnice a dálniční tahy z Vídně na východ na Bratislavu a na jihovýchod na Eisenstadt nám poskytly dostatek prostoru a jízdních situací, v nichž sprinter slavil úspěch. Navíc foukal velice silný boční vítr, a tak bylo nad-míru zajímavé sledovat, jak se s takovou zátěží dodávka vypořádá. Díky silným motorům, a hlavně efektivně řešenému podvozku byla jízda i za tak nepříjemných podmínek poměrně klidná. Nízká vrchovina nechala vyniknout velmi solidnímu zátahu motorů. Zkušební jízdy se protáhly až do noci, a tak přišel vhod i systém natáčení světel do zatáček (tzv. cornering). Nutno podotknout, že přes noc napadl nový sníh, a tak se ke slovu dostaly také elektronické asistenční systémy. Zkušební okruh nabídl několik stanovišť, na nichž bylo možno nejdříve vstřebat teoretické znalosti z funkce jednotlivých bezpečnostních systémů vozidla a poté vše okamžitě vyzkoušet v praxi. Vyhýbací manévry na suché i mokré vozovce, panické brzdění a další „povinné“ zkoušky jízdních vlastností byly doplněny o velmi zajímavé stanoviště, na němž byl demonstrován systém potlačení nedotáčivosti vozidla. Rychlá jízda v širokém kruhu simulovala rychlý průjezd zatáčkou a stála opravdu za to. Bylo dost času na vyzkoušení asistenta pro rozjezd do kopce a vlastní funkci ESP, stejně jako si pohovořit s odborníky na téma pasivní bezpečnosti nového sprinteru.
Otto Langmaier

spinner