25. května 2006
Koncern DaimlerChrysler na konci ledna ve Stuttgartu poprvé odhalil podobu
nové generace užitkového vozidla Mercedes-Benz Sprinter (viz DN 7/06). První
zkušební jízdy s novým modelem v březnu ve Vídni potvrdily, že si nový
sprinter ze svého úspěšného předchůdce vzal vše, kvůli čemu si jej
zákazníci oblíbili. Podstatnou část vozidla nicméně konstruktéři
značky Mercedes-Benz překonstruovali či vyvinuli zcela nově. Velký pokrok
je patrný nejen na vlastní karoserii a hnacím traktu, ale i na
elektronických asistenčních systémech. Díky výrazné a široké černé
mřížce chladiče, vytaženým obloukům blatníků a bočnímu prolisu
získal nový sprinter něco z dnes módního retrostylu, který navozuje dojem
robustnosti při zachování dostatečné dynamičnosti. Při zkoumání
vnějších tvarů zaujmou zejména hlavní světlomety a vysoké spojité
zadní svítilny, ale za zmínku stojí i rozměrná zpětná zrcátka
s integrovanými blikači. Nový sprinter je díky několika variantám
rozvorů, celkové délky, výšky, třídy užitečné hmotnosti, použitým
motorům a převodovkám k dispozici ve zhruba tisíci základních
variantách. Rozvor náprav je konstruován ve třech rozměrech – 3250,
3665 a 4325 milimetrů. Podle použité karoserie může mít vozidlo celkovou
délku od 5243 do 7343 milimetrů ve čtyřech krocích. Co se týče výšky
střechy, v nabídce jsou tři varianty – standardní, vysoká a nově super
vysoká. Široká škála nástaveb a karoserií je důvodem k tvrzení, že
nový sprinter je pro zákazníka opět o něco zajímavější než jeho
předchůdce. Koncepce s celkovou hmotností 3,0 až 5,0 tuny (tedy kategorie
N1 a N2, podle provedení) umožňuje pokrýt, například u automobilů se
skříňovou karoserií s objemem ložného prostoru od sedmi do 17 m3
(největší varianta poprvé u Mercedesu Sprinter), skoro všechny myslitelné
požadavky. Silné, hospodárné a efektivní motory Prakticky totéž platí
i pro motory. Moderní a výkonné čtyř a šestiválcové vznětové motory
CDI v pěti variantách maximálního výkonu od 65 kW (88 k) do 135 kW
(184 k) dokážou splnit téměř jakékoli požadavky. První dvě nejnižší
výkonové třídy (65 a 110 kW) obsazuje čtyřválec OM 646 CDI se
zdvihovým objemem 2,148 litru. Nejsilnější stránkou čtyřválce je
příznivá spotřeba paliva a vysoký točivý moment v nízkých otáčkách.
Výrobce nabízí verzi se dvěma turbodmychadly zapojenými v sérii, která
se vhodně doplňují tak, že motor má dobrý průběh výkonových křivek
v celém rozsahu pracovních otáček. Vrcholem vznětových motorů určených
pro sprinter je vidlicový OM 642 se zdvihovým objemem 3,0 l, který
poskytuje maximální výkon 135 kW (184 k) a maximální točivý moment
400 N.m. Všechny vznětové motory splňují normy Euro 4/EU 4 a jsou
vybaveny filtrem pevných částic. Na jednu olejovou náplň mohou všechny
vznětové motory nového modelu Sprinter ujet 40 tisíc kilometrů.
Mimořádné požadavky na jízdní výkony a komfort splňuje suverénní
zážehový šestiválec V6 M 272 o zdvihovém objemu 3,5 l a maximálním
výkonu 190 kW (258 k). Další inovace Celou řadu inovací přináší
u nového sprintera mimo jiné varianta s celkovou hmotností 4,6 tuny,
u níž Mercedes-Benz na zadní nápravě místo obvyklé dvoumontáže použil
prostorově úspornější širší pneumatiky supersingle. Pneumatiky 285/65 R
16 C jednak zabírají méně místa (šířka mezi podběhy v nákladovém
prostoru se tak dostává na zcela jinou úroveň), jednak mají nižší
valivý odpor, což se úspěšně odráží na spotřebě paliva. Tak jako
předcházející generace jsou i nové sprintery vybaveny kotoučovými
brzdami na kolech obou náprav. Bezpečnost především V oblasti pasivní
bezpečnosti sprinter nabízí především propracovanou a dostatečně tuhou
karoserii s příslušně dimenzovanými částmi, které jsou při
případném nárazu schopny absorbovat potřebné množství kinetické
energie. Konstrukce karoserie těží ze zvýšené tuhosti, přídavných
bočních výztuh, ztužených sloupků a důsledně dimenzované střechy.
Zvláštní pozornost konstruktéři věnovali právě sloupkům A a B,
jejichž vnitřní struktura je vyrobena z plechů z vysoce tažné oceli.
Důsledkem je větší odolnost při deformaci. Jedny z nejhorších následků
má čelní střet s pevnou překážkou. Z tohoto důvodu konstruktéři
postupovali podstatně rozhodněji, než jim nařizuje standardní zkušební
metodika. Čelní náraz u sprintera odstiňuje jak bohatě dimenzovaná
příčná skupina karoserie zcela vpředu, tak a to především – dva
boční deformovatelné členy, opět vyrobené z ocelových, hlubokotažných,
plechů. Adaptive ESPr Oblasti aktivní bezpečnosti vévodí jednoznačně
elektronický asistenční systém označovaný jako Adaptive ESPr. Systém je
společný pro všechny varianty nástaveb (jak zavřených, skříňových či
dodávek, tak otevřených pick-upů či sklápěčů), všechny hmotnostní
kategorie až do celkových pěti tun, oba druhy pohonu, tedy i plněpohonné
varianty, a modely určené jak pro Evropu, tak pro země společenství NAFTA.
Adaptive ESPr vychází z možností systému Bosch ESP8.1. Na rozdíl od
původního systému jsou do něj vloženy ještě další rozšiřující
funkce, z nichž nejdůležitější je tzv. Load Adaptive Control (LAC) neboli
určení těžiště vozidla. LAC pracuje s informacemi, které poskytuje
senzor podélného zrychlení. Jakmile se vozidlo rozjede, LAC přesně určí
těžiště a ESP se adaptuje na vzniklou situaci. Několik systémů
Integrovaný systém obsahuje i systém elektronického rozdělení brzdného
účinku (EBD) a systémy ABS a ASR. Další novinkou jsou funkce Roll Over
Mitigation (ROM) – systém snížení možnosti převrhnutí – a Enhanced
Understeering Control (EUC) – systém potlačení nedotáčivosti vozidla.
EUC je schopen rozeznat kritickou situaci při nájezdu do zatáčky, zatočení
předních kol a současně tlak těžiště na vozidlo. V případě
aktuální nedotáčivosti systém zvýší brzdný tlak v příslušných
kolech vozidla. V brzdovém systému nového sprintera jsou navíc
zakomponovány Cornering Brake Control (CBC) – řízení brzdného účinku
při průjezdu zatáčkou, Brake Assist (BAC) – brzdový asistent, systém
redukce přetáčivosti vozidla a částečně také systém asistence při
rozjíždění do kopce (HHC). Na vlastní kůži O jízdních vlastnostech
nových sprinterů jsme se v polovině března mohli přesvědčit na cestách
v okolí rakouského hlavního města Vídně, Neziderského jezera a na
nejmodernějším testovacím polygonu v Evropě v Patchfurthu. Státní
silnice a dálniční tahy z Vídně na východ na Bratislavu a na jihovýchod
na Eisenstadt nám poskytly dostatek prostoru a jízdních situací, v nichž
sprinter slavil úspěch. Navíc foukal velice silný boční vítr, a tak bylo
nad-míru zajímavé sledovat, jak se s takovou zátěží dodávka
vypořádá. Díky silným motorům, a hlavně efektivně řešenému podvozku
byla jízda i za tak nepříjemných podmínek poměrně klidná. Nízká
vrchovina nechala vyniknout velmi solidnímu zátahu motorů. Zkušební jízdy
se protáhly až do noci, a tak přišel vhod i systém natáčení světel do
zatáček (tzv. cornering). Nutno podotknout, že přes noc napadl nový sníh,
a tak se ke slovu dostaly také elektronické asistenční systémy. Zkušební
okruh nabídl několik stanovišť, na nichž bylo možno nejdříve vstřebat
teoretické znalosti z funkce jednotlivých bezpečnostních systémů vozidla
a poté vše okamžitě vyzkoušet v praxi. Vyhýbací manévry na suché
i mokré vozovce, panické brzdění a další „povinné“ zkoušky
jízdních vlastností byly doplněny o velmi zajímavé stanoviště, na
němž byl demonstrován systém potlačení nedotáčivosti vozidla. Rychlá
jízda v širokém kruhu simulovala rychlý průjezd zatáčkou a stála
opravdu za to. Bylo dost času na vyzkoušení asistenta pro rozjezd do kopce a
vlastní funkci ESP, stejně jako si pohovořit s odborníky na téma pasivní
bezpečnosti nového sprinteru.
Otto Langmaier