18. září 2008
Model Actros třetí generace představila společnost Mercedes-Benz novinářům poprvé na konci loňského roku ve Stuttgartu. V polovině letošního roku pak pro ně připravila akci, která podtrhla význam všech středoevropských a východoevropských zemí pro rozvoj obchodní spolupráce v Evropské unii. Spanilá jízda osmi plně vytížených čtyřicetitunových návěsových souprav s novináři za volanty začala v rámci akce East Europe Test Drive 2008 v Estonsku a skončila za necelý měsíc v Bulharsku, respektive v Německu.
Celkem šest tisíc kilometrů na trase Tallinn – Riga – Vilnius – Bialystock – Varšava – Vratislav – Praha – Bratislava – Budapešť – Sibiu – Bukurešť – Sofie – Bukurešť – Sibiu – Budapešť – Wörth bylo rozloženo do patnácti denních etap. Za českou stranu jsme se zúčastnili jen dvou etap z Varšavy do Prahy o celkové délce zhruba 800 kilometrů.
Za dva dny jsme mohli opravdu důkladně vyzkoušet čtyři soupravy, a to od základního provedení 18.44 až po nejvýkonnější a nejvybavenější 18.60. První dvojčíslí kódu znamená celkovou hmotnost tahače (18 tun), druhé výkon motoru v „koních“ (440 a 600 k).
Statická prezentace novinky
Po pohodlném nastoupení a usazení ve velmi dobře tvarovaném sedadle jsme měli pocit, že vše je sice nové, ale přitom již důvěrně známé. Rozsah nastavení polohy sedadla a volantu je dostatečný pro celé spektrum řidičů – od drobné ženy až po dvoumetrového hromotluka. Palubní diagnostika průběžně sleduje technický stav vozidla, nyní dokonce i stav nabití akumulátorů a rezervu jejich výkonu pro spouštění.
Standardní nebo příplatkové systémy aktivní bezpečnosti tvoří Brake Assist nebo dokonce Active Brake Assist (brzdy), Lane Assist (jízda v pruhu), Roll and Stability Control (směrová stabilita a převrácení u návěsových souprav) a další podpůrné systémy.
Budky Mercedes-Benz nabízí krátké, prodloužené a dlouhé, se základní nebo zvýšenou střechou. Vrcholem jeho nabídky je budka MegaSpace s plochou podlahou a vnitřní výškou dva metry.
Technické parametry a jízdní vlastnosti
V modelu Actros Mercedes-Benz použil známé vidlicové motory OM 501 LA V6, 235 kW až 350 kW a OM 502 LA V8, 375 kW až 440 kW, všechny v provedení BlueTec 5, tedy Euro 5 (SCR), které dosahují nejvyššího výkonu při otáčkách 1800 min-1 a nejvyššího točivého momentu již při otáčkách 1080 min-1. Optimální pracovní oblast motorů je v rozmezí otáček 1100 až 1500 min-1. Pozoruhodný je i celkový brzdný výkon dekompresní motorové brzdy Konstant Drossel a kapalinového retardéru Voith, u motorů V6 270 kW / 2500 min-1 a u motorů V8 360 kW / 2500 min-1. Motorová brzda je překvapivě tichá a účinná. Ve spojení s adaptabilním tempomatem (Cruise Control), případně i s retardérem bez problémů udržuje nastavenou rychlost nejen na rovině, ale i v klesáních.
Actros třetí generace je prvním sériově vyráběným těžkým nákladním automobilem na světě s plně automatizovanou převodovkou Power Shift 2 s voličem a dvoupedálovým ovládáním vozu (bez pedálu spojky). Řidiči poskytuje možnost volby jízdy v plně samočinném režimu nebo přechodu na ruční volbu. Absolutní novinkou je pak snímač podélného sklonu vozu umístěný na převodovce, jehož signál upravuje program řazení v řídicí jednotce – podle toho, zda se vůz pohybuje po rovině, ve stoupání či klesání. Systém je však již natolik sofistikovaný, že řidič jen těžko nalézá situace, kdy je manuální ovládání vhodnější než samočinné. Nad automatikou snad může zvítězit jen velmi zkušený a plně odpočinutý tovární řidič.
Variabilita motorů vychází vstříc potřebám dopravců
V celkovém hodnocení je samo-zřejmě rozdíl v provozních nákladech u vozidel s motory V6 a V8. Vyšší výkon, točivý moment, tedy i vyšší dynamika jízdy se musí zaplatit. V podmínkách Evropy s legislativním omezením nejvyšší rychlosti na 80 km/h je optimální typ 1848 LS, který byl při nižší spotřebě (až o 4 l / 100 km) v táhlých stoupáních sice pomalejší než nejvýkonnější a nejdražší luxusně vybavený typ 1860 LS, ale jeho pořizovací i provozní náklady jsou výrazně nižší. Typ 1844 LS je vhodnou alternativou pro dálkový provoz v rovinatých oblastech, naopak nejvýkonnější typy 1851 LS a 1860 LS lze doporučit pro provoz do hornatých regionů – v případě, že provozovatel klade zvláštní důraz na rychlost přepravy – nebo do oblastí bez omezení rychlosti.
Pro ilustraci: v táhlých velkých stoupáních (osm procent) polského kladského pomezí jela souprava s tahačem 1844 rychlosti kolem 40 km/h, zatímco souprava s tahačem 1860 byla až dvakrát rychlejší.
Protože vozidla se při testu nepohybovala v koloně, ale samostatně, dal by se očekávat rozdíl v době jízdy. K našemu velkému překvapení však rozdíly v časech při každé etapě nikdy nepřesáhly slabou čtvrthodinu.
Vše pro pohodlí řidiče
Velmi důležitý je pohodlný přístup do kabiny a výhled z ní. Pro značku Mercedes-Benz je typická dokonalá ergonomie a nízké ovládací síly. Z hlediska únavy je dále rozhodující kvalita odpružení, hladina hluku a klimatická pohoda v kabině. A stejně tak, jako konstruktéři udělali pro pohodlí řidiče za volantem, co mohli, nezapomněli ani na jeho odpočinek. Pohodlné široké lůžko s nastavitelným lamelovým roštem a vyrovnáváním podle sklonu odstaveného vozidla vytváří optimální podmínky pro příjemný spánek.
Klimatická pohoda je zajištěna
větráním a nezávislým programovatelným vytápěním kabiny. Celkové i místní osvětlení, četné odkládací prostory a další detaily jsou již jen ilustrací komplexního řešení pobytu řidiče.
Řidič již kontroluje jen stav pneumatik, čistotu skel a zrcátek – stav vozidla mu ihned po zapnutí elektrických obvodů zkontroluje hlavní palubní počítač. Průběžně, několikrát za minutu, se vyhodnocuje stav provozních náplní včetně teplot, stav jejich čističů, opotřebení brzdových obložení, stav akumulátorů a podobně. V případě potřeby provedení opravy nebo jen plánované údržby systém vysílá příslušný údaj na diagnostický displej přístrojové desky. Ovládání diagnostických a komunikačních systémů je umístěno na multifunkčním volantu.
Ing. Branko Remek, CSc.,
Fakulta strojní ČVUT v Praze