Karosa v Nitře představila tři novinky pro český a slovenský trh

Karosa Vysoké Mýto

Na 13. ročníku mezinárodního autosalonu osobních, užitkových a nákladních vozidel, dopravní techniky a autopříslušenství Autosalón Nitra 2005 představila vysokomýtská Karosa ve své expozici na ploše 416 m2 rovnou tři novinky. Ve veletržní premiéře v Nitře nabídla především nový nízkopodlažní městský autobus Citelis CNG s motorem Iveco Cursor 8 CNG s pohonem na stlačený zemní plyn. Motor autobusu umožňuje snížení objemu škodlivých emisí pod nejpřísnější evropské limity EEV (Enhanced Emission Vehicles). Nový autobus pro městskou dopravu je českým i slovenským zákazníkům k dispozici v několika provedeních: v délce 12 nebo 18 metrů (jako kloubový) s dieselovým motorem Iveco Cursor 8 a v obou délkách také s plynovým motorem Iveco Cursor 8 CNG s pohonem na stlačený zemní plyn. V Nitře Karosa vystavila dvanáctimetrovou verzi autobusu s motorem CNG, který by mohl být na Slovensku stejně úspěšný jako v České republice, kde se podle Karosy již skvěle osvědčuje ve zkušebním provozu u dopravců.

Inovovaný Evadys má nižší hmotnost Jako druhou novinku vysokomýtský výrobce v zastoupení mateřského koncernu Irisbus do Nitry přivezl inovovanou verzi autokaru Evadys. Nové provedení zájezdového autobusu se vyznačuje například novým čelním panelem s šikmo umístěnými předními světly a charakteristickým prolisem ve tvaru úsměvu, širší nabídkou dveří zavazadlových schrán, novými materiály a barvami na palubní desce, novou dělicí příčkou za sedadlem spoluřidiče, novými hliníkovými odlitky u lišt sedadel, schodů a ohraničení či úpravami dveřních pantů, klik a šířky otevření kabiny toalety. Na první pohled patrné změny v exteriéru a interiéru vozidla doplňuje méně viditelné, ale významné snížení celkové hmotnosti a provozních nákladů zájezdového autokaru. Nové je i řešení řadicí páky. Nabídku motorů rozšířil výkonný Iveco Cursor 10 o výkonu 285/320 kW. Evadys se na českém i slovenském trhu prodává v kratší, tedy dvanáctimetrové variantě, v níž může ve standardním provedení cestovat až 51 (ve verzi s WC 49) sedících pasažérů. Podobně jako ostatní autobusy z produkce druhého největšího výrobce autobusů v Evropě prošel i Evadys nejpřísnějšími testy bezpečnosti včetně testu na odolnost karoserie při převrácení.

Další novinkou midibus Proxys Trojici novinek v Nitře doplnil dálkový midibus Proxys o délce 7,5 metru, který Irisbus vyrábí ve spolupráci s firmou Otoyol. Midibus je vybaven motorem Iveco Tector o výkonu 125 kW a pojme 28 cestujících. Vzhledem k významu slovenského trhu nepřivezla Karosa do Nitry jen novinky: na volné ploše před pavilonem M4 mohli návštěvníci veletrhu zhlédnout například i dobře známý dvanáctimetrový meziměstský autobus Axer. (red)

spinner