29. září 2005
Novým majitelem automobilky Avia se letos na jaře stala nadnárodní společnost Odien Capital Partners. O tom, co bude změna vlastníka pro tradičního českého výrobce nákladních vozidel i pro jeho zákazníky znamenat, jsme hovořili s novým výkonným ředitelem divize nákladních automobilů Avia JUDr. Rostislavem Ovčarikem.
„Můžete se na úvod zmínit o záměrech, jaké má společnost Odien Capital Partners s automobilkou Avia?“ „Společnost Odien Capital Partners se specializuje na restrukturalizaci a ozdravování ztrátových firem. V České republice se podílela na záchraně Zetoru a prodeji Tatry jejímu současnému majiteli; vstup do Avie je však prvním projektem, do kterého investovala samostatně. Již to samo o sobě dokládá, že Odien tuto investici skutečně pokládá za perspektivní. V současné době se Avia dělí na dvě divize – divizi nákladních automobilů a divizi externích zakázek (OEM). Přestože výroba nákladních automobilů bude nadále hlavní činností podniku, počítá se s výrazným rozvojem i v oblasti externích zakázek. To souvisí mimo jiné i s přeměnou z velkého výrobce unifikovaných nákladních vozidel na malou montážní firmu, jíž Avia v uplynulých patnácti letech prošla. V současné době probíhá stěhování z původního sedmdesátihektarového areálu do dvou hlavních výrobních hal a několika provozních budov na ploše zhruba 15 hektarů. Volné výrobní kapacity – včetně moderní kataforézní lakovny, která je dnes jedním z nejlukrativnějších provozů – bude využívat divize OEM, jejímž úkolem je získávat pro ně nové zakázky. Již nyní Avia vystupuje jako subdodavatel i pro jiné výrobce, například pro Ingersol, Fritzmeier či Magna Cartech.“
„Jaké jsou plány Avie, pokud jde o výrobu nákladních vozidel?“ „Již v dubnu na tiskové konferenci v Praze zástupci společnosti Odien oznámili, že hodlají výrobu stávajících modelů v kategorii šest až devět tun nejen zachovat, ale že připravují i rozšíření nabídky. Avia prošla postupnou přeměnou z výrobce nákladních automobilů vlastní konstrukce na montážní závod, který – podobně jako většina jeho konkurentů – pro výrobu využívá značkové komponenty. Například stejný motor Cummins používá DAF či IVECO, také převodovka ZF, nápravy a další komponenty se montují i do vozidel konkurenčních výrobců. To hlavní, čím se dnes vozidla Avia odlišují, je budka. Její menší rozměry ji sice v některých případech znevýhodňují, k jejím přednostem však naopak patří její kompaktní tvar a jednoduchost. Stávající Avia řady D je díky ní ideálním vozidlem pro dopravu na kratší vzdálenosti, pro malé stavební firmy pracující převážně ve městech, komunální služby či různé speciální aplikace vyžadující lehký a levný podvozek. Výhodou je i skutečnost, že celkové provozní náklady nových avií jsou vzhledem k jejich nižší pořizovací ceně, nízké spotřebě pohonných hmot, jednoduché údržběa příznivé ceně náhradních dílů a servisní práce výrazně nižší než u vozidel jiných značek. Proto jsem přesvědčen o tom, že Avia řady D představuje po technické i obchodní stránce skutečně perspektivní produkt. A je nyní jen na nás, jak ji dokážeme nabídnout a prodat. Naším prvořadým úkolem je dosáhnout toho, aby se našim zákazníkům opět vrátila důvěra ve značku Avia, která v uplynulých letech značně utrpěla.“
„Můžete vaši současnou obchodní strategii přiblížit?“ „Především zásadním způsobem měníme odběratelsko-dodavatelské vztahy. Stejně jako ostatní evropští výrobci jsme i my od září přešli na zakázkový systém výroby. Zákazníci tak sice přicházejí o možnost pořídit si vozidlo při zajímavých skladových výprodejích, na druhé straně však vytváříme předpoklady pro vznik stabilní a spolehlivě fungující dealerské sítě. Musíme také urychleně zkvalitnit celou oblast servisu a dodávek náhradních dílů. Chceme, aby již na podzim všichni majitelé avií – nových i starých – pocítili v této oblasti pozitivní změny. Na konci loňského roku bylo v České republice registrováno kolem 38 tisíc avií v nejrůznějším nástavbovém provedení a většina z nich již dosluhuje. Všechny jejich majitele považujeme za své zákazníky, navážeme s nimi přímý kontakt a nabídneme jim spolupráci. Například zájemcům o nová vozidla nabídneme možnost výkupu jedné nebo i dvou starých avií protihodnotou, čímž jim zároveň pomůžeme vyřešit problém likvidace vraku. A těm, kteří zatím o nové vozidlo zájem nemají, chceme vyjít vstříc v oblasti servisu nebo prodeje náhradních dílů.“
„Jak dnes funguje servisní síť Avia?“ „Po mém příchodu do Avie mě příjemně překvapilo, že i přes těžkosti, se kterými se automobilka v uplynulých letech potýkala, působí na trhu stále několik kvalitních dealerů, kteří snesou srovnání se svými kolegy zastupujícími přední evropské výrobce. O ně se samozřejmě budeme opírat i v budoucnu. Současně však pro autorizované dealery nastavujeme i nové podmínky, které by měly přispět ke zlepšení služeb poskytovaných pod značkou Avia. Domnívám se, že v dlouhodobějším horizontu bude na českém trhu prostor pro čtyři až pět silných dealerů, kteří pokryjí území celé republiky. Připravujeme také nový systém distribuce náhradních dílů – již během několika měsíců by se měla zlepšit dostupnost originálních náhradních dílů Avia i alternativních dílů na starší modely. Současně pracujeme také na zrychlení dodávek.“
„A servisní síť Avia v zahraničí?“ „Avia tradičně měla, a měla by mít i v budoucnu, silnou pozici především ve střední a východní Evropě. Dobré postavení si ovšem vytvořila také v některých západoevropských zemích – například v Itálii, Velké Británii, Irsku či Španělsku, kde má vlastní servisní síť. Zajímavé pro nás zůstává i Polsko, Německo či Rusko a Ukrajina, kam se chceme vrátit.
V tuto chvíli je však prvořadá rekonstrukce dealerské a servisní sítě v České republice a na Slovensku.“ „Vraťme se k výrobě vozidel. S jakými řadami Avia v budoucnu počítá?“ „Kromě prodeje stávajících modelů je v současnosti hlavním úkolem vývoj dvanáctitunového vozidla, o něž mají zákazníci velký zájem. Na trh je chceme uvést v příštím roce, rádi bychom ho představili již na brněnském veletrhu Autotec 2006. Průběžně probíhá i vývoj reagující na legislativní změny například ohledně zavádění digitálních tachografů či limitů normy Euro 4.“
„Nabízíte zájemcům o nová vozidla vlastní finanční služby?“ „Podepsali jsme koncepční smlouvu o spolupráci s ČSOB Leasing, na jejímž základě vznikl Avia Leasing, který bude zákazníkům Avie nabízet výhodné podmínky jak při leasingu, tak při pojištění. Výhodou je to, že agenty Avia Leasingu jsou autorizovaní dealeři Avia, kteří tak se zákazníky mohou přímo uzavírat leasingové smlouvy, čímž se celý proces leasingové agendy zjednodušuje a zrychluje. (lan)