„Základní principy Bílé knihy bude nutné přepracovat“

IRU/ASECAP/ERF

Základní principy tzv. Bílé knihy Evropské unie z roku 2001 bude nutné důkladně přepracovat. Takové je hlavní poselství květnového společného prohlášení Asociace provozovatelů evropských mýtných systémů (ASECAP), Federace silniční dopravy Evropské unie (ERF) a Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU). Za neomluvitelné považují všechny tři svazy i to, že Evropská komise dosud nezveřejnila střednědobou zprávu o plnění tohoto důležitého dokumentu. Koncept vynuceného přechodu od silniční k železniční dopravě a utlumování dopravy bez ohledu na ekonomický růst zůstává podle tří sdružení pouhou teorií bez praktických aplikací. „Tyto pilíře Bílé knihy z roku 2001 byly otestovány v konfrontaci se socioekonomickými fakty uplynulých pěti let a jejich věrohodnost přitom silně utrpěla. Co nejdříve by měly být nahrazeny strategiemi, které nebudou diskriminovat nebo preferovat jeden druh dopravy před druhým; spíše by každému druhu dopravy měly dovolit, aby naplnil své kapacity. Cílem musí být vytvoření poctivých a rovných podmínek, na jejichž základě bude moci každý druh dopravy plně hrát svou roli ve službě evropským občanům a ekonomice,“ uvedly ve svém prohlášení IRU, ASECAP a ERF. Sdružení jsou přesvědčena o potřebě udržitelné dopravní politiky a hodlají přispívat k jejímu vytvoření; věří, že také orgány zodpovědné za její utváření nakonec vypracují pro dopravu fungující a realistický rámec. Prioritou při dosahování udržitelného rozvoje dopravy se podle nich musí stát zlepšování silniční infrastruktury. Odstraněním chybějících spojení v silniční infrastruktuře se v důsledku zkrácení dob jízd zároveň posílí ekonomika, sníží emise CO2 a ubude i nehod, které jsou přímým důsledkem kongescí, zdůraznily ve společném prohlášení Asociace provozovatelů evropských mýtných systémů, Federace silniční dopravy Evropské unie a Mezinárodní unie silniční dopravy. (lan)

spinner