20. března 2003
Výstavba dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy by měla být zahájena nejpozději v červenci letošního roku. Na tiskové konferenci společnosti Housing & Construction v Praze to minulý týden oznámil předseda její dozorčí rady Jiří Šedivý. „Je to nejzazší termín, kdy bychom měli stavbu zahájit, abychom mohli eliminovat zpoždění vzniklé prodloužením jednání o realizační dohodě,“ řekl.
Podle ředitele projektu D47 Amira Ronena by do poloviny tohoto týdne měla česká vláda schválit nový program jednání a do konce března by pak obě strany měly parafovat realizační dohodu. „Pokud bude do konce března realizační dohoda parafována, začneme jednat s bankami o financování výstavby tak, abychom mohli veškeré dokumenty včetně všech finančních dohod předložit české vládě do 28. května ke konečnému schválení,“ uvedl Amir Ronen.
Vzhledem k časovému posunu zahájení výstavby dálnice by i její termín dokončení měl být odložen zhruba o jeden rok. Podle nového harmonogramu by dálnice měla být dokončena až v roce 2010 a o několik měsíců později by dálnici měl začít splácet formou tzv. stínového mýta i český stát. „První splátky by neměly být realizovány dříve než na konci roku 2007, ale může to být i později,“ upřesnil Amir Ronen.
Zbývá dořešit několik sporných bodů
V současné době existuje ještě několik hlavních problémů, které musí projektová společnost H&C se zástupci ministerstva dopravy projednat. Podle Amira Ronena není například zcela vyřešeno vyčlenění půdy, proto již na začátku března zástupci H&C oznámili, že společnost je připravena přizpůsobit výstavbu dálnice tempu výkupu pozemků.
Sporným bodem i nadále zůstává cena výstavby dálnice. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže z vlastního podnětu v únoru zahájil šetření o výjimce z veřejné podpory. „Tím úřad doznal, že v současné době neexistuje způsob, jakým prohlásit, že cena, kterou má stát zaplatit za zhotovení díla, je srovnatelná s cenou tržní,“ řekl ministr dopravy Milan Šimonovský na začátku minulého týdne na setkání s novináři a dodal, že ministerstvo dopravy připravuje vypsání výběrového řízení na zpracování soudního znaleckého posudku na tržní cenu díla, aby měl ÚOHS dostatečné podklady pro stanovení veřejné podpory a pak následně výjimky. „Jsme si jisti, že výsledky šetření ÚOHS ukáží, že navrhovaná cena je poctivá a konkurenční,“ komentoval zahájené šetření Amir Ronen.
Ministr dopravy nesouhlasí s tím, aby stát na pokrytí zvýšených nákladů v souvislosti s dalším projednáváním realizační smlouvy zálohově vyplatil projektové společnosti částku 3,5 miliónu €. „Myslím si, že všechny práce, které v současné době provádíme, měly být realizovány – a v normálních podmínkách by i byly realizovány – před podpisem realizační dohody, proto odmítám jakékoli zálohové platby předem,“ uvedl Milan Šimonovský.
(mna)