13. srpna 2010
Sdružení ČESMAD Bohemia je rozhodně proti rušení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), neboť by to ohrozilo průběžné financování dopravních staveb z evropských zdrojů. Dopravci také odmítají zvyšování sazeb mýtného. Podle jejich názoru mýtný systém ani po třech letech stále nefunguje, jak má, a je provozně velmi nákladný. Na konci července to po jednání předsednictva sdružení uvedl jeho mluvčí Martin Felix.
Za problém dopravci podle jeho slov považují i to, že od mnoha zahraničních dopravců se mýto nevybere vůbec a není ani následně vymáháno, stejně jako uložené pokuty. „Zvýšení příjmů z mýtného je nutné realizovat nejprve úsporami v systému a zajištěním výběru mýta od zahraničních dopravců, kde se dají nalézt stovky milionů. Teprve pak lze uvažovat o případných pohybech sazeb zahrnujících zvýhodnění nejmodernějších ekologických vozidel,“ uvedl Martin Felix.
Ani do budoucna se podle předsednictva ČESMAD Bohemia stát nemůže spoléhat na peníze z mýtného jako na rozhodující zdroj financí pro výstavbu dálnic. „Ze zhruba šesti miliard Kč vybraných za rok se jich postaví sotva 15 kilometrů. Navíc v kvalitě a za cenu, na kterou by kromě státu nikdo nepřistoupil. V neposlední řadě je třeba připomenout, že jakékoli další zvyšování nákladů českých dopravců (již tak oproti zahraničním neúměrně daňově zatížených) se nutně musí promítnout do cen a ve výsledku jej zaplatí všichni občané,“ řekl Martin Felix.
ČESMAD Bohemia považuje za jedno z mála logických a dlouhodobě udržitelných řešení zvýšení podílu výnosu spotřební daně z minerálních olejů do SFDI, a to ze sou- časných 9,1 na 20 procent. „Je nekorektní uvažovat o dalším zdaňování, když motoristé ročně odevzdávají do státního rozpočtu zhruba sto miliard Kč,“ zdůraznil Martin Felix.
(lan) www.prodopravce.cz