DaimlerChrysler

DaimlerChrysler vyprodává Vito, nová řada dorazí na podzim

Reklamní kampaň provází výprodej skladových vozidel Mercedes-

  • Benz Vito, které autorizovaní prodejci značky Mercedes-Benz v České republice od května nabízejí za zvýhodněné ceny. Již na podzim dosavadní modely nahradí zcela nová verze dodávky ve skříňovém a kombi provedení. Nástupce osvědčené řady lehkých užitkových vozidel bude mít spolu s nástupcem velkoprostorových vozidel třídy V, který nese nový název Viano, veletržní premiéru až na konci srpna v Düsseldorfu, ale odborným novinářům z celé Evropy německý výrobce obě novinky v praxi předvedl již v polovině července v atraktivním prostředí zámku Reinhartshausen uprostřed rheingauských vinohradů na břehu Rýna.

Nová modelová řada je podstatně variabilnější a pokrývá širší spektrum použití než dosavadní Vito, které značka Mercedes-Benz poprvé představila v roce 1995 (od té doby jich její výrobní závod ve španělské Vitorii vyrobil více než půl miliónu). Tomu odpovídal i sortiment testovacích vozidel, které DaimlerChrysler novinářům na zámku Reinhartshausen připravil: zahrnoval patnáct vozidel Vito v nejrůznějším provedení a dvaatřicet různých modelů vozu Viano.

Mezi vozidly Vito byly zastoupeny skříňové verze pro přepravu zboží, model Mixto pro kombinovanou přepravu zboží a až šesti osob a provedení kombi pro přepravu osob (viz DN 22/03). Díky třem délkám (od 4748 do 5223 milimetrů) a dvěma různým výškám střechy může DaimlerChrysler nabízet celou řadu variací, včetně vozidla s vnitřním využitelným prostorem 6,49 m3 (o 1,7 m3 více než maximum dosavadní řady). Nejvyšší užitečné zatížení tohoto provedení činí 1,14 tuny a vejdou se do něj předměty o maximální délce 2897 milimetrů. Boční posuvné dveře u skříňové verze jsou vhodné pro nakládání ze strany, například standardních europalet vysokozdvižným vozíkem. Vnitřní šířka nákladového prostoru mezi zadními koly je 1277 milimetrů, díky tomu lze do vozidla uložit až tři europalety za sebou.

Vito bude DaimlerChrysler vyrábět také se dvěma rozvory podvozku (3200 a 3400 milimetrů). V případě modelu Viano se zákazníci budou moci rozhodnout pro jednu ze čtyř pohonných jednotek, u modelů Vito budou mít na výběr dokonce pět motorů. K dispozici jim budou dva, respektive tři vznětové motory CDI (od 65 kW do 110 kW) a dva benzinové šestiválce o výkonu 140 kW až 160 kW. Převodovka může být buď šestistupňová manuální, nebo pětistupňová automatická. Motory i převodovky jsou stejné jako u většího modelu Sprinter, z předchozí řady konstruktéři do nového Vita podle ředitele vývoje nové řady lehkých užitkových vozidel Dietmara Bachera převzali jen velmi málo prvků.

Hlavním kritériem bezpečnost

Při vývoji obou novinek německý výrobce kladl nejvyšší důraz na úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. Zadní hnaná náprava mimo jiné zajišťuje lepší stabilitu jízdní dráhy při jakémkoli vytížení. Volba podélně uložených motorů konstruktérům již ve fázi vývoje umožnila také dále zlepšovat pasivní bezpečnost přední části vozidla. Viano i Vito jsou sériově vybaveny kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech (přední 300×28 milimetrů s vnitřním ofukováním, zadní 296×10 milimetrů) a systémem ESP, který v sobě integruje přednosti brzdového protiprokluzového systému ABS, systému ovládání optimálního přenosu záběru převodovky ASR, elektronického systému rozdělení brzdného účinku a hydraulického posilovače brzd.

Výrobní závod ve Vitorii byl nákladem 1,25 miliardy € pro výrobu nové řady rozšířen o novou karosárnu s pěti sty nejmodernějšími roboty, novou lakovnu a montážní linku. Rozloha továrny se tak téměř zdvojnásobila. Současně v ní DaimlerChrysler zavedl nový systém řízení kvality.

Jako první model nové řady vozidel Vito uvede společnost DaimlerChrysler Automotive Bohemia model Kawa Basic za 469 tisíc Kč bez DPH. V sériovém provedení bude vybaven airbagem řidiče, elektrickým ovládáním oken vpředu, centrálním dálkovým zamykáním a imobilizérem. Další modely, které přijdou na trh později, již budou i v základním provedení vybaveny systémem ESP. Model Viano je sériově ve všech provedeních vybaven ESP a klimatizací. Jeho cena začíná na 878 tisících Kč (včetně DPH). Verzi 4×4 hodlá výrobce uvést na trh nejdříve na konci příštího roku. Objednávky na nové modely přijímá DaimlerChrysler Automotive Bohemia již od poloviny června.

(spa)

spinner