25. května 2006
Společnost DAF Trucks CZ v dubnu ve spolupráci se svou dealerskou sítí připravila dvě předváděcí akce, na nichž dopravcům poprvé oficiálně představila svou novou vlajkovou loď – DAF XF105. První prezentace se uskutečnila na autodromu ve Vysokém Mýtě, druhá na polygonu v Mostě. Dvojici „českých premiér“ pak završilo povelikonoční uvedení nového modelu ve slovenském Trenčíně. Nový model DAF XF105, jehož výroba byla zahájena na počátku letošního roku, se vyznačuje přepracovaným exteriérem, novým provedením interiéru, novou konstrukcí podvozku a zcela novým motorem PacCar MX o objemu 12,9 litru, který je dostupný ve specifikacích Euro 4 i Euro 5. Nový motor s delší životností ve Vysokém Mýtě a v Mostě DAF přistavil předváděcí vozidla DAF FT XF105 ve třech výkonových verzích: 300 kW (408k) při 1500 až 1900 min-1 s točivým momentem 2000 Nm při 1000 až 1410 min-1, 340 kW (462 k) při 1500 až 1900 min-1 s točivým momentem 2300 Nm při 1000 až 1410 min-1 a 375 kW (510 k) při 1500 až 1900 min-1 s točivým momentem 2500 Nm při 1000 až 1410 min-1. Předpokládaná životnost nového motoru PacCar MX je podle výrobce 1,6 milionu kilometrů. Jestliže tedy první majitel tahač XF105 odprodá například po 800 tisících kilometrech, bude mít další majitel přinejmenším stejné množství zbývajícího kilometrového výkonu. To zvyšuje zbytkovou hodnotu vozidla, která může být až o 15 procent vyšší než u vozidla splňujícího Euro 3 po čtyřech až pěti letech. Při použití syntetického oleje se servisní interval dále prodlužuje až na 150 tisíc kilometrů. Náklady na údržbu a opravy jsou tak podle výrobce až o 10 procent nižší. Zkušební jízdy i přednášky o novinkách Zájemci si při prezentacích mohli vyzkoušet jízdu jak se sólo tahačem, tak v soupravách s různě zatíženými návěsy, což jim umožnilo porovnat výkon a jízdní vlastnosti pro konkrétní druhy dopravy. Předváděcí jízdy byly doplněny pravidelnými prezentacemi o výhodách nového modelu XF105 a informacemi o výhodách technologie likvidace škodlivých emisí metodou SCR, kterou DAF zvolil pro splnění norem Euro 4 a 5. Nechyběl ani zajímavý doprovodný program, jehož součástí byla také zkrácená verze školy jízdy při smyku, organizovaná centrem výuky bezpečné jízdy Polygonu Most. Předváděcí akce podpořily svými produkty také společnosti Kögel a Shell. O velkém zájmu dopravců o nový model svědčí i téměř tisíc návštěvníků, kteří se obou akcí zúčastnili, a to i navzdory v té době ve Vysokém Mýtě všudypřítomným záplavám. Sérii předváděcích akcí uzavřelo třídenní uvedení modelu ve slovenském Trenčíně. Nový model DAF XF105 ovšem nebude chybět ani na brněnském veletrhu Autotec, kde bude vystaven společně s vozidly zbrusu nové řady DAF LF a CF, která bude mít premiéru na konci května v nizozemském Eindhovenu. První flotila DAF105 v České republice Přestože většina dopravců se s novými modely DAF XF105 v dubnu teprve seznamovala, společnost Omega Servis Holding, a. s., se sídlem v Želatovicích jich již na začátku letošního roku zakoupila 25 kusů a podle vyjádření předsedy jejího představenstva Antonína Prachaře je s nimi zatím velmi spokojena. Dopravní společnost Omega Servis Holding, a. s., působí na dopravním trhu od roku 1992, původně jako společnosti s ručením omezeným, od ledna roku 1999 jako akciová společnost. Mezi služby, které nabízí, patří mezinárodní kamionová doprava se zaměřením na produkty podléhající režimu ADR/ATP, klasická valníková doprava zboží valníkovými návěsy, poskytování komplexních servisních služeb dopravní techniky a poskytování celních služeb včetně provozování veřejného celního skladu. Do budoucna je pro ni prioritní orientace na chemický průmysl a rozšíření nabízených služeb o další komodity chemického zboží, včetně přeprav ve specializovaných tankkontejnerech. (mt)