DAF

DAF uvedl na český trh hybridní model LF

DAF uvedl na český trh hybridní model LF

Společnost DAT Trucks CZ, s. r. o., představila na začátku června v areálu Golf & Spa Resort Kunětická hora českým novinářům nový model DAF FL Hybrid. Česká republika patří spolu s Velkou Británií, Nizozemskem, Belgií a Německem k prvním zemím, v nichž nizozemský výrobce zahájil pilotní prodej. Vzhledem k vyšším bezpečnostním požadavkům při opravách a údržbě LF Hybrid nabízí pouze na plný operativní leasing.

Vozidlo DAF LF Hybrid je na trhu pouze v provedení dvanáctituna F45.160 s denní kabinou Day cab, motorem PACCAR FR118, Euro 5 / EEV, automatizovanou šestistupňovou převodovkou Eaton, hybridní jednotkou Eaton o výkonu 44 kW, zadní nápravou SR8.22, stálým převodem zadní nápravy 4,10 a pouze jako sólo aplikace. Podle českého zastoupení výrobce je DAF prvním výrobcem užitkových vozidel, který uvádí na český trh vozidlo s paralelním hybridním pohonem. Úspora paliva může činit až 25 procent, je ovšem silně vázána na typ provozu. Úměrné tomu je i snížení spotřeby emisí CO2. Vlastní hmotnost vozidla se v důsledku instalace hybridního pohonu zvýšila o 320 kilogramů, přesto se jeho užitečné zatížení pohybuje kolem 7,5 tuny.

K přednostem nového vozidla patří vedle úspory paliva a snížení hladiny emisí patří i snadná ovladatelnost, plynulý rozjezd, vysoký komfort pro osádku a v neposlední řadě malá hlučnost.

Vozidlo pro specifický provoz

Pro skutečně výrazné snížení spotřeby paliva je zapotřebí, aby bylo vozidlo provozováno v režimu častých zastávek a rozjezdů. Není tedy vhodné pro jízdu po dálnicích, kde k úspoře paliva nedochází.

Typicky vhodné jsou aplikace pro provoz v městských aglomeracích, rozvážkové dopravě, komunálním sektoru (natahovák kontejnerů nebo lehká sklápěčka) či pro odvoz suti a odpadu z center měst. Nevhodný je podle výrobce naopak provoz v soupravě či svoz komunálního odpadu dům od domu.

Hybridní jednotka

Vozidlo je vybaveno 4,5litrovým motorem s maximálním výkonem 118 kW (160 k) a automatizovanou šestirychlostní převodovkou Eaton s maximálním točivým momentem 1150 Nm. Mezi spojkou a převodovkou je umístěn elektromotor, který poskytuje potřebný výkon a zároveň slouží ke generování energie. Energie uvolněná při brz-dění se akumuluje ve speciálních lithium-iontových akumulátorech (jsou nezávisle chlazené vzduchem) a lze ji znovu využít při akceleraci.

Elektromotor poskytuje výkon 44 kW, což se může zdát na první pohled málo, avšak ve špičce nabízí točivý moment 420 Nm a trvale 252 Nm.

Součástí hybridního pohonu je i invertor, který zajišťuje převod třífázového střídavého napětí na stejnosměrných 320 V, případně naopak. Pro jízdu s hybridním vozidlem je charakteristické, že vysoký točivý moment je k dispozici již při minimálních otáčkách motoru.

Kapacita akumulátorů je 1,9 kWh, což umožňuje jejich velice rychlé dobíjení v provozu.

O provozním režimu rozhoduje řídicí jednotka

DAF LF Hybrid má čtyři provozní režimy: buď je poháněn čistě elektromotorem, nebo rekuperuje energii, funguje v hybridním režimu (využívá elektromotor i spalovací motor) či je poháněn pouze spalovacím motorem. O tom, který režim je zrovna používán, rozhoduje řídicí jednotka.

Pouze elektromotor vozidlo pohání, když jsou akumulátory nabity natolik, aby byly schopny dodávat dostatek proudu pro požadovaný točivý moment. Tento režim je závislý na hmotnosti vozidla a využívá se při rozjezdu. Výhradně na elektropohon je vozidlo schopno při plném nabití akumulátorů ujet pouze několik kilometrů, ale i to podle výrobce stačí k tomu, aby je bylo možné využít v tzv. zelených zónách velkých měst.

K rekuperaci dochází při uvolnění pedálu akcelerátoru či malém zpomalování. Brzdný moment při rekuperaci činí v prvním stupni 450 Nm, v druhém stupni při sešlápnutí brzdového pedálu 1250 Nm.

Hybridní pohon zvolí řídicí jednotka v případě dostatečně nabitých akumulátorů. Pokud akumulátory využít nelze nebo dojde-li k plnému sešlápnutí akcelerátoru, je vozidlo poháněno spalovacím motorem.

Hybridní vozidlo je ovládáno pomocí tlačítek na panelu vedle sedadla řidiče. O zařazeném převodovém stupni je řidič informován na displeji.

Díky rekuperaci energie se podle výrobce výrazně zvyšuje životnost brzdového obložení a brzdových kotoučů. Při aktivaci ABS dochází k vypnutí režimu rekuperace a hyb-ridního pohonu. Dojde-li k poruše hybridního pohonu, je vozidlo poháněno pouze spalovacím motorem.

Ekonomický styl jízdy

Aby jízda s hybridním vozidlem byla skutečně efektivní, je třeba dodržovat některá pravidla. Především je nutné šetrně akcelerovat, aby vozidlo při rozjezdu používalo pouze elektrickou energii a využilo tak maximum uložené energie. Je také zapotřebí udržovat otáčky motoru v oblasti nejnižší spotřeby, při plném zatížení v rozmezí od 1200 do 1600 min-1, při částečném zatížení kolem 1200 min-1.

Řidič by také měl přemýšlet o tom, kolik energie jeho vozidlo v daný moment vlastně potřebuje. Musí nyní opravdu zrychlovat? Nezvyšuje zbytečně rychlost, a to zejména v hustém městském provozu? Udržuje dostatečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla? Řidič by měl být opravdu předvídavý a vyhodnocovat neustále jízdní situaci. A zapomínat by neměl ani na dodržování konstantní rychlosti.

Avšak ani to není vše – nejenže musí myslet na to, jak co nejvíce ušetřit energii, ale také musí využívat všech možností pro její rekuperaci. Naložené jedoucí vozidlo disponuje velkou pohybovou energií, kterou může při zpomalování využít a akumulovat ji pro další použití. Je tedy třeba včas uvolňovat pedál akcelerátoru, aby při dojezdu byly dobíjeny akumulátory. Dobíjení je ještě intenzivnější při aktivaci brzdového pedálu. Naopak výfukovou brzdu je třeba zapínat jen tehdy, není-li vozidlo při rekuperaci zpomalováno dostatečně.

Tato pravidla jsme si ostatně mohli ověřit i sami při zkušebních jízdách. Ocenili jsme při nich tichý chod, plynulý a svižný rozjezd i velice rychlé dobíjení akumulátorů. Jízda byla celkově příjemná a odpovídala našim představám o moderním distribučním vozidle.

(lan) www.daftrucks.com

spinner