Silniční nákladní doprava obstála i v tuhé zimě

Česmad Bohemia

Čeští silniční dopravci nezaznamenali v letošním extrémním zimním období výraznější komplikace než v minulých letech. Nejčastěji docházelo ke krátkodobému odstavení kamionu z důvodu špatné průjezdnosti komunikace. „Ukazuje se, že pro evropské klimatické podmínky je silniční doprava stále nejvhodnější způsob dopravy zboží. Každoročně se také zlepšuje akceschopnost pracovníků údržby komunikací, a tak i přes některé místní problémy z důvodů mimořádného sněžení většina kamionů dojela se zbožím do cíle včas,“ řekl minulý týden generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar. Podle sdružení nebyly v zimě zaznamenány žádné výpadky v zásobování továren, čerpacích stanic ani obchodních domů či hypermarketů. Přesto si při sněhové kalamitě řidiči osobních automobilů na uvízlé kamiony stěžovali, podle automobilových expertů často neprávem. Kamiony na počátku 21. století svou konstrukcí nezvládnou pouze několik málo dnů v roce, kdy jsou silnice pokryté sněhem či ledem. „Kamion má poháněnou jen druhou nápravu a teprve za ní veze třeba čtyřicet tun nákladu. Když v zasněženém kopci hnaná náprava proklouzne, jen těžko se už pohne z místa. Podobný problém nastává, když se vůz vrací prázdný do depa. To je naopak lehký a hnací náprava není dostatečně zatížena,“ řekl technický expert z Volvo Truck Czech Petr Krásný. Podle něj v takové chvíli nehraje roli ani hloubka vzorku nebo kvalita materiálu pneumatiky. „Sněhové řetězy mohou částečně pomoci, ale má to úskalí. Řidič nákladního vozu mnohdy nemá kde vůz odstavit a řetězy nasadit. Často se také stává, že než řidič nasadí řetězy, projede pomalu kritickým úsekem a zase je sundá, je častokrát silnice před ním ošetřena tak, že může pokračovat v jízdě i bez nich,“ dodal Petr Krásný. Klasické zimní pneu pro kamiony v ČR nevyhovují Ve středoevropských klimatických podmínkách s obvykle mírnými zimami jezdí nákladní automobily s univerzálními pneumatikami, protože denně ujedou stovky kilometrů na nejrůznějším silničním povrchu – mohou jet například ze sněhovou kalamitou postiženého Rakouska do mírnějšího klimatu Itálie. „Zimní pneumatiky se speciální směsí, jak je používají jen kamiony v polárních oblastech s trvalou sněhovou pokrývkou, jsou na suché, ošetřené vozovce nebezpečné. Čtyřicetitunový kolos je s nimi na nezasněžené vozovce jen obtížně ovladatelný,“ uvedl Martin Špryňar. Podle jeho slov je v kalamitních situacích důležitá i role policie. „V sousedním Německu jezdí stokrát více kamionů. Tamní policie ale v hustém sněžení reaguje rychleji. Má vytipována místa, kde může nákladní auta na chvíli odstavit a počkat do příjezdu pluhovacích strojů,“ dodal Martin Špryňar. www.cesmad-bohemia.cz

spinner