27. července 2010

Na začátku letošního roku se Česká republika stala aktivním pozorovatelem v organizaci Euro Contrôle Route (ECR). V organizaci sdružující kontrolní orgány silniční dopravy z členských zemí Evropské unie ji zastupuje Ministerstvo dopravy ČR, konkrétně jeho Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD). Nový status mu umožňuje účastnit se veškerých akcí pořádaných ECR; je i předstupněm k řádnému členství.
„Země se statusem aktivního pozorovatele se již účastní všech akcí pořádaných ECR, pouze nemá nejvyšší kompetence – volební právo – a nemůže se stát ředitelskou zemí. Zároveň se však předpokládá, že po 24 měsících o řádné členství požádá a její žádosti bude vyhověno,“ uvedla náměstkyně ředitele CSPSD Mgr. Eva Židův.
ECR v současnosti sdružuje čtrnáct členů (Belgii, Lucembursko, Nizozemsko, Francii, Německo, Irsko, Velkou Británii, Španělsko, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Bulharsko, Itálii a Maďarsko) a pět pozorovatelů – tři aktivní (Litvu, Slovinsko a Českou republiku) a dva pasivní (Maltu a Lotyšsko).
Premiéra v Madridu
První oficiální představení České republiky jako aktivního pozorovatele u ECR se odehrálo na konci května v Madridu na schůzi řídicího výboru. „Ing. Vlastimil Bártů, který je členem oddělení pro vzdělávání mobilních expertních jednotek CSPSD, představil účastníkům jednání státní odborný dozor v České republice v celé jeho šíři, naši organizaci i práci expertních mobilních jednotek a jejich další rozvoj. Hovořilo se například také o problémech dopravy v ČR obecně a o tranzitu ve východo-západním i severo-jižním směrem,“ uvedla dále Eva Židův.
V červnu v Helsinkách se pak Česká republika zúčastnila jednání pracovní skupiny zaměřené na nebezpečné věci podle Dohody ADR a výměnného setkání ve Francii, které se týkalo metodologie kontrol, dodala.V souladu s požadavky Evropské komise ECR, konkrétně její pracovní skupina Harmonie, organizuje každoročně několik koordinovaných kontrolních týdnů, v nichž se zúčastněné kontrolní orgány soustřeďují na nákladní vozidla nebo autobusy. Na konci roku sekretariát organizace provádí souhrnné vyhodnocení a určuje, na která porušování předpisů je třeba zaměřit se důkladněji. Přestože účast na kontrolních týdnech není povinná, většina zemí se podle Evy Židův snaží alespoň na šesti z nich participovat, neboť Evropská komise účast na přeshraničních kontrolách vyžaduje.
„Přínosné jsou také tzv. mnohostranné výměny, týdenní školicí kurzy, kdy pořadatelská země pozve kontrolory z ostatních členských zemí ECR. Jejich cílem je, aby si účastníci setkání navzájem vyměnili zkušenosti a podrobně se seznámili s kontrolními postupy hostitelské země,“ uvedla Eva Židův.
Na zkvalitňování kontrolní činnosti podle ní mají vliv i třídenní odborné přednášky určené specialistům na konkrétní oblast. Pro letošní rok jsou naplánovány kurzy pro osoby zabývající se neoprávněnou manipulací s digitálními tachografy a přepravou nebezpečných věcí.
BAG na českých silnicích
Vedle kontrolních akcí pořádaných v rámci ECG spolupracuje Centrum služeb pro silniční dopravu při kontrolách i se sousedními zeměmi. Čeští dopravci tak mohou na českých silnicích narazit například na kontrolní vozidla Spolkového úřadu pro nákladní dopravu BAG a stejně tak v Německu na mobilní jednotky CSPSD. „Pro uklidnění českých řidičů: BAG nemá v České republice žádné pravomoci stejně jako mobilní jednotky CSPSD v zahraničí. Výhodu těchto společných akci však je, kromě výměny zkušeností mezi kontrolními orgány a seznámení s legislativou sousedních zemí, že pokud je zjištěn přestupek u německého, respektive českého řidiče, odpadá zdlouhavé tlumočení a informace o přestupku i postihu je ihned jasná. Obdobné výměnné kontrolní dny probíhají i s kontrolními orgány ze Slovenska, Maďarska a Polska,“ řekla Eva Židův.
V Německu se nesmlouvá
Naposledy se čeští dopravci mohli v Německu setkat s mobilními expertními jednotkami letos v polovině čer-vna na parkovišti na dálnici A6, jen několik desítek kilometrů od česko-německé hranice. A pro mnohé z nich to nebyla příjemná zkušenost. „Většina českých řidičů měla problémy s dodržováním denních dob řízení, bezpečnostních přestávek a dob odpočinku. Pokud se jim podařilo projít zdárně kontrolou dodržování sociálních předpisů, měli problémy se zajištěním nákladu. Bylo uděleno mnoho opravdu vysokých pokut. Například jeden český řidič předložil ke kontrole potvrzení za dny, kdy neřídil, a zároveň doložil záznamové listy, z nichž bylo patrné, že v tomto období řídil. Tato ,nepozornost‘ jej přišla na zhruba 800 € a dopravce na 1900 €. A aby toho nebylo málo, kontrola rovněž zjistila, že na dálnici, na níž byl zastaven, neměl zaplacené mýtné, což bylo ohodnoceno dalšími 250 €,“ uvedla Eva Židův.
„Myslím, že z toho je dobře patrné, že porušovat předpisy týkající se nákladní dopravy se u našich sousedů nevyplácí. Na rozdíl od České republiky se v Německu nesmlouvá. Oproti České republice, kde je ve většině případů pro sankci stanovena pouze horní hranice, BAG má pro každý přestupek pevnou sazbu,“ uzavřela Eva Židův.
(lan) www.cspsd.cz