4. listopadu 2004
V Dopravních novinách 44/04 jsme uvedli první část článku zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěcha Hromíře zaměřeného na problematiku nákladových indexů, které sdružení pravidelně zpracovává. Nyní přinášíme jeho druhou část.
V DN 44/04 jsem uvedl, že ze srovnání cen motorové nafty k 1. lednu 2004 a 20. říjnu 2004 vyplývá nárůst nákladů soupravy (tahač + návěs, 40 tun) na jeden kilometr ujetý na naftu čerpanou v ČR o 2,03 Kč (při spotřebě 33 l/100 km). Pro srovnání – ceny nafty za litr bez DPH byly v ČR 17,658 Kč k 1. lednu 2004 a 23,821 Kč k 20. říjnu 2004, v Německu 25,952 Kč k 1. lednu 2004 a 29,569 Kč k 20. říjnu 2004 (použity odpovídající kurzy Kč/€).
Náklady na palivo
Pro hodnocení tohoto vlivu na celkové náklady na jeden km je třeba kromě růstu cen nafty vzít v úvahu změny, které pro kamionovou dopravu znamenal vstup do EU. Předpokládejme, že vozidlo provádí pravidelné přepravy z České republiky do Německa na vzdálenost 800 km, z nichž 200 ujede po území ČR. V celém kolečku tak ujede na území ČR 400 km, na území Německa 1200 km. Dále předpokládejme, že před vstupem do Unie takové vozidlo najelo za měsíc celkem
10 000 km a dopravce při vstupu na území Německa plně využíval povoleného limitu 200 litrů paliva v nádrži. Toto množství paliva při spotřebě 33 l/100 km vystačí na ujetí 606 km, pro zjednodušení 600 km. Na českou naftu tak mohlo vozidlo před vstupem ČR do EU najet 1000 km a na naftu pořízenou v Německu 600 km.
Nafta pořizovaná do 30. dubna v Německu byla pro českého dopravce zatížena navíc 16procentní DPH, kterou si až na výjimky nemohl nárokovat. Náklady na palivo na jednu otočku 1600 km tak například k 1. lednu 2004 činily 33/100×1000×17,658 Kč (česká nafta) + 33/100×600×25,952 Kč x 1,16 (německá nafta) = 11 787,80 Kč. Celkové měsíční náklady na palivo při proběhu 10 000 km byly 73 673,72 Kč. V přepočtu na jeden ujetý kilometr to činí 7,367 Kč. Po odstranění limitu 200 litrů v nádrži není problémem ujet na naftu čerpanou v ČR i celý německý úsek, výpočet je tedy jednodušší: náklady
na jednu otočku jsou 33/100×1600×23,821 Kč = 12 577,49 Kč. Měsíční proběh se odstraněním čekacích dob na hranicích zvýšil v relaci Německo o 15 až 20 procent, počítejme 12 000 km. Měsíční náklady na palivo jsou tedy 94 331,17 Kč, na jeden ujetý km 7,861 Kč.
Z toho plyne závěr, že v důsledku zvýšení ceny paliva se zvýšily náklady na jeden ujetý kilometr o 0,494 Kč, tedy o zhruba 50 haléřů. Ovšem pozor, tak tomu bylo na relaci do Německa s délkou otočky 1600 km. Pokud bychom uvažovali stejný propočet pro relaci do Německa s otočkou pouze 1000 km a celkem 400 km najetými na českém území, pak i před vstupem do Unie bylo možné celou trasu ujet na českou naftu a náklady na jednu otočku byly k 1. lednu 2004 33/100×1000×17,658 Kč = 5827,14 Kč, měsíční náklady na proběh 10 000 km 58 271,40 Kč, na jeden km 5,827 Kč. K 20. říjnu 2004 tyto náklady stouply na 33/100×1000×23,821 Kč = 7860,93 Kč na otočku, na 94 331,16 Kč měsíčně a na 7,861 Kč za jeden kilometr. Náklady na jeden ujetý km tak v důsledku zvýšení ceny paliva v této relaci vzrostly o 2,03 Kč, jak jsem již ukázal v DN 44/04. Opačným způsobem pak kalkulaci významně ovlivnilo odstranění povinnosti celního ručení při přepravách do EU.
Tímto a zbývajícími faktory, které ovlivňují kalkulaci nákladů a nelze je pominout, se bude zabývat třetí a poslední část příspěvku v některém z dalších čísel Dopravních novin.
Vojtěch Hromíř,
zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia