3. července 2003
Slavnostním poklepem na základní kámen nového terminálu Sever 2 generální ředitel České správy letišť Martin Kačur spolu s ministrem pro místní rozvoj Pavlem Němcem a náměstkem ministra dopravy Jiřím Kubínkem minulý týden přesně na den osm let po zahájení výstavby terminálu Sever 1 otevřeli novou kapitolu rozvoje pražského ruzyňského letiště. Stavba v hodnotě 10 miliard Kč zvýší kapacitu letiště na deset miliónů cestujících ročně a bude vyhovovat požadavkům Evropské unie na odbavení cestujících podle Schengenských dohod; dokončena by měla být již v roce 2005.
Nový terminál bude mít tři nadzemní a jedno podzemní podlaží. Odletová a příletová hala budou v různých úrovních – k odletové hale povede kolmo na terminál také nová příjezdová estakáda. Mezi nový a stávající terminál bude vložen spojovací objekt a v severozápadním směru na nový terminál naváže odbavovací prst C. S ohledem na architekturu stávajících objektů bude tvarový design nového terminálu podle návrhu hlavního projektanta – společnosti Nikodem a Partner – výrazově spíše neutrální.
Slavnostní poklep otevřel hlavní část realizace stavebního projektu, pro který ČSL vybrala vlastní jméno EUropa a logotyp vyvedený v žlutomodrých evropských barvách. K nezbytným demoličním a přípravným pracím státní podnik přistoupil již loni v září a nyní jsou v plném proudu. Současně ČSL tento týden podepsala smlouvu s manažerem výstavby, kterým se na základě veřejné soutěže stala společnost Bovis Lend Lease.
Stavba bude z převážné části financována z devítimiliardového úvěru od Evropské investiční banky (viz DN 16/03). V závěru přes měsíc trvajícího procesu hodnocení a jednání ČSL rovněž minulý týden na post aranžéra syndikované garance a současně překlenovacího úvěru vybrala konsorcium bank finanční skupiny ABN AMRO Bank N.V., Bank Austria Creditanstalt a HSBC. Do finální fáze finančního projektu se pak zapojí i další skupina tuzemských a zahraničních bank.
„Projekt EUropa je pokračováním dynamického rozvoje letecké dopravy na pražském letišti. Nový terminál (…) se stane hlavním motorem při dalším posilování pozice Prahy jako největšího letiště v rámci zemí vstupujících do Evropské unie,“ řekl Martin Kačur při slavnostním zahájení stavby, při němž se na letišti sešla řada hostů z řad politiků a čelných představitelů oboru letecké dopravy.
Pražským mezinárodním letištěm v loňském roce prošlo více než 6,3 miliónu pasažérů. Letos v květnu se jejich počet dále meziročně zvýšil o pět procent na 609 547 cestujících. Po dokončení terminálu ČSL, která již minulý týden v blízkosti terminálu Jih otevřela nový hotel Airport Hotel Prague, očekává další posílení intenzity leteckého spojení Prahy jak s evropskými, tak i zámořskými destinacemi. (spa)
Terminál Sever 2
l Obestavěný prostor – novostavba: 891 851 m3
l Zastavěná plocha: 53 195 m2
l Kapacita cestujících: 3,5 miliónu ročně
s možností rozšíření na 10 miliónů
l Kapacita odbavení zavazadel:
2500 ks/hod s možností rozšíření na
5000 ks/hod
l Počet odbavovacích přepážek: 60 v první etapě s možností rozšíření na celkový počet 100
l Odbavovací prst C: 10 nástupních mostů do letadel
l Náklady: 10 miliard Kč
l Termín dokončení: 2005