Evropa/Austrálie

Ruslan International řešil „ježka v kleci“

Ruslan International řešil „ježka v kleci“

Jedno z největších dopravních letadel – Antonov An-124 Ruslan – v červenci dopravilo další rekordní nadměrný náklad v podobě kruhového nosníku pro těžařské zařízení. Společnost Ruslan International dopravu organizovala na zakázku STL Logistics a Panalpina. Využila přitom jeden ze strojů společnosti Volga-Dnepr, která se na přepravu nadměrných a těžkých nákladů specializuje.

Nosník vážil i s ocelovým přepravním ložem 12 tun, tedy jen asi 10 procent nosné kapacity An-124. Problém však představovaly jeho rozměry: nosník byl s průměrem 6,74 metru širší než nákladový otvor ruslanu, který po odklopení přídě měří jen 6,4 metru. Naložení nosníku tak pro pracovníky Ruslan International představovalo skutečný hlavolam srovnatelný s pověstným ježkem v kleci.

Hlavní nakládací inženýr Dmytro Kurko na základě přesných nákresů nosníku problém vyřešil vytvořením na míru konstruovaného ocelového kolébkového lože, které umožnilo naklonění nákladu přesně o 20,1 stupně od vodorovné osy. Výpočty pomocí softwaru CAD (computer-aided design) ukázaly, že náklad bude mít od hran otvoru nákladového prostoru vzdálenost pouze 48 a 61 milimetrů. Ukládání „ježka do klece“ tak trvalo několik hodin, ale nakonec se podařilo. Let z Düsseldorfu do Port Hedland v Austrálii proběhl přesně podle plánu. Vyložení nosníku bylo stejně náročným, pouze opačným procesem.

„Když jsme poprvé viděli detaily této zakázky, naše první reakce byla, že to nepůjde. Přesto jsme se rozhodli pokusit o téměř nemožné a nakonec se nám podařilo úkol úspěšně zvládnout,“ řekl obchodní ředitel Ruslan International Paul Furlonger.

Ruslan International založily v roce 2006 jako společný podnik letecké společnosti Antonov a Volga-Dnepr s cílem zajišťovat odbyt pro jedinečnou flotilu sedmnácti obřích strojů An-124 Ruslan a optimalizovat tak využití jejich mohutných kapacit. Rozhodnutí centralizovat marketingové operace vycházelo z dřívější úspěšné spolupráce obou společností v projektu Ruslan Salis, který poskytuje NATO vždy po jednom stroji z každé flotily An-124. Spolupráce zahrnuje jednorázové charterové zakázky i dlouhodobé pravidelné kontrakty.

Ruslan International těží také ze společného využívání náhradních dílů a vysoce specializované nakládací techniky. Obě letecké společnosti usilují o obnovení výroby typu An-124 Ruslan tím, že se starají o perspektivu využití jeho unikátních schopností. Oba podniky si nicméně zachovaly samostatnost a jejich společně provozovanou flotilu tvoří stroje v odlišném zbarvení obou vlastníků. 

n

Antonov An-124 Ruslan

Antonov An-124 Ruslan začal poprvé létat v roce 1982 jako vojenský dopravní letoun. Civilní certifikaci obdržel až o deset let později, v roce 1992. Ruslany se souběžně vyráběly v podniku Aviastar-SP v Rusku a v kyjevském leteckém závodu AVIANT na Ukrajině. Poslední drak An-124 byl dokončen v roce 2004, nyní se plánuje oživení produkce.

Zvnějšku ruslan připomíná americký vojenský dopravní letoun Lockheed C-5 Galaxy, ale má o 25 procent vyšší nosnost. An-124 se používají pro přepravu nejrůznějších velkých nákladů, jako jsou lokomotivy, námořní jachty, trupy letadel, motory, sedadla pro Boeing B-777 nebo energetická zařízení. V minulosti byli na jeho palubě dokonce i sloni. Nakládací otvor vznikne vyklopením přídě i s pilotní kabinou vzhůru, velkou předností je také snížení příďového podvozku, takže letoun si pro pohodlnější nakládání dokáže „kleknout“. Nákladový prostor s rozměry 36,5 × 6,4 × 4,4 metru nabízí maximální nosnost 120 tun.

spinner