19. června 2003
Připravenost k časově neomezené stávce vyhlásili minulý týden piloti Českých aerolinií. Po vyčerpání všech možností vyjednávání s vedením ČSA o uhájení uzavírání samostatných kolektivních smluv nyní za jedinou cestu k prosazení svých požadavků považují časově neomezenou stávku, uvedl minulý týden prezident odborového sdružení pilotů CZALPA Radomil Kratochvíl. Ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský považuje stávku pilotů Českých aerolinií a stávkovou pohotovost dalších profesních skupin a zaměstnanců firmy za bezdůvodnou; piloty naopak podpořili jejich kolegové z aliance SkyTeam a čeští řídící letového provozu.
Podle původního plánu hodlali piloti zahájit stávku již minulý týden v pátek, kvůli referendu o vstupu České republiky do EU však její zahájení posunuli na toto úterý. Ve stávkové pohotovosti byli v době uzávěrky tohoto čísla Dopravních novin i letušky a stewardi, letečtí mechanici a inženýři. Proti se naopak postavila část pozemního personálu.
„Přístup prezidenta ČSA svědčí o tom, že mu nejde ani tak o sociální smír v ČSA, jako o vlastní prestiž. Důsledkem je to, že mezi zaměstnanci ČSA a managementem vznikla propast, což je dokladem špatného řízení lidských zdrojů v této společnosti,“ prohlásil prezident odborového sdružení pilotů CZALPA Radomil Kratochvíl. Cílem stávky je podle něj prosazení samostatných kolektivních smluv pilotů ČSA, které uzavírali v uplynulých pěti letech a které jsou obvyklé i ve světě, s tím, že obsah této smlouvy bude předmětem řádného kolektivního vyjednávání.
Milan Šimonovský: podporuji vedení ČSA
Podle ministerstva dopravy musí zvyšování platů zaměstnanců vycházet z hospodářských výsledků společnosti. Současné požadavky pilotů však převyšují možnosti firmy, uvedlo tiskové oddělení ministerstva. Případná stávka může společnost navíc v jejím podnikání významně poškodit. Ministr připomněl, že stát nemůže a ani nebude společnosti ČSA finančně přispívat. Současný postup vedení letecké společnosti při vyjednávání s piloty ministerstvo podporuje. Úředníci ministerstva mají managementu ČSA pomoci přechodnými regulačními opatřeními řešit případné problémy v letecké dopravě, které by mohla stávka vyvolat. Ministerstvo by tak například mohlo udělit jiným leteckým společnostem povolení pro doplňkové lety, kterými by nahrazovaly kapacitu českého národního dopravce. Již na konci minulého týdne se ovšem vedení ČSA s piloty dohodlo, že i v případě stávky by byly zajištěny všechny nepravidelné, tzv. charterové lety, které ČSA zajišťují pro cestovní kanceláře.
Vedení ČSA: jde především o platy
Podle vedení ČSA jde ve sporu především o platy, a nikoli o počet smluv. Požadované zvýšení mezd o desítky procent je podle prezidenta ČSA Miroslava Kůly za současné situace ve firmě i v oboru letecké dopravy neúnosné. ČSA navrhly nárůst o čtyři procenta ročně. Piloti nyní berou v průměru přes 90 tisíc Kč za měsíc, což je téměř šestinásobek průměrné mzdy v zemi. Platy jejich kolegů z letecké aliance SkyTeam jsou trojnásobně vyšší a blíží se v přepočtu 300 tisícům Kč.
„Nemáme žádný ultimativní požadavek na výši platů. Mzdové náklady na piloty v ČSA činí z celkových provozních nákladů 3,6 procenta, v zemích Evropské unie je to osm procent, v USA dokonce deset procent. My nechceme dosáhnout takovýchto platů teď, za rok nebo za dva, my chceme nastavit trend přibližování se těmto zemím,“ řekl Radomil Kratochvíl.
Většina ze sedmi odborových organizací minulý týden nepřistoupila na kompromisní návrh vedení firmy, podle nějž by nejdříve všechny strany uzavřely dohodu o postupu při kolektivním vyjednávání, která by vymezila mantinely pro další jednání, včetně maximálního růstu mezd, a následně umožnila uzavření samostatných smluv. Podmínky v dohodě byly pro odboráře údajně nepřijatelné a v praxi by znamenaly uzavření stejných dohod pro všechny. Piloti připomněli, že více kolektivních smluv ve firmě existuje od roku 1998.
Pro jedinou smlouvu 1220 zaměstnanců
Proti požadavku odborářů ČSA na samostatné kolektivní smlouvy se postavil Odborový svaz zaměstnanců letectví, který zastupuje převážně pozemní zaměstnance ČSA. Podle předsedy svazu Romana Čížka je jediná kolektivní dohoda nezbytnou podmínkou k zajištění vyváženého nárůstu mezd všech zaměstnanců a profesí v ČSA. Mzdy se totiž dlouhodobě vyvíjejí v neprospěch právě pozemních pracovníků. K požadavku jediné smlouvy se podle něj zatím připojilo 1220 ze 4500 zaměstnanců ČSA.
Představenstvo ČSA již kvůli napjaté sociální situaci v podniku s okamžitou platností zastavilo všechny investiční akce včetně nákupu nových letadel. Stávka podle neoficiálních odhadů připraví podnik denně zhruba o 30 miliónů Kč.
Stávka by postihla i letiště
Případná stávka citelně zasáhne i pražské ruzyňské letiště, kde mají ČSA podíl na provozu přes 50 procent. Podle předchozího vyjádření mluvčí České správy letišť Anny Kovaříkové letiště zřejmě přijde o část poplatků ze zhruba 75 až 80 přistání letadel ČSA denně. Naopak by neměl nastat výpadek u letištní taxy, protože cestující se zakoupenou letenkou by zřejmě využili spoj jiného dopravce.
České aerolinie denně vypravují zhruba 160 linek, na kterých v průměru přepraví přes osm tisíc cestujících.
Piloti ČSA již jednou stávkou hrozili v srpnu roku 2001, kdy požadovali třetinový nárůst mezd. S vedením firmy se nakonec těsně před termínem zahájení protestu dohodli. K protestu se tehdy chtělo připojit asi 310 z 350 pilotů. (jet, čtk)