IATA

Mění se formy prodeje leteckého nákladního prostoru

Mezinárodní letecká nákladní doprava podle údajů Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA loni dosáhla objemu 40 milionů tun, které v hodnotovém vyjádření reprezentovaly 40 procent hodnoty světového mezinárodního obchodu. U cenných, zkazitelných nebo jinak citlivých zásilek se dále potvrdila nezastupitelnost letecké dopravy pozemními druhy dopravy (kamiony, železnice, lodě), které se ovšem podílejí na dopravě mezi letištěm a odesílatelem či příjemcem.

Nasazení velkokapacitních letadel pro smíšenou dopravu nákladu a ces-tujících a nákladních letadel vede v poslední době k novým formám nabídky prodeje nákladní kapacity. Tradiční způsob kalkulace dopravného podle hmotnosti, případně rozměru (u objemných komodit) a povahy zboží již přestává zcela vyhovovat dnešní nabídce leteckého nákladního prostoru. Vůči významnějším stálým zákazníkům se začíná uplatňovat prodej blokovaného nákladního prostoru. Tento nový atraktivní prodejní model je spojen s určitým rozdělením rizik mezi dopravce a přepravce. Za blokovaný prostor platí zákazník stálou cenu v určitém období (dohody obvykle kolísají v rozmezí čtyř až šesti měsíců) a zůstává na něm, zda jej využije zcela nebo jen částečně. Dopravci díky tomu snadněji využívají nabízenou kapacitu a přesunují riziko obchodního využití na přepravce, přepravci zase mají výhodu garantované ceny u nákladní kapacity. Oba prodejní modely se u téhož dopravce doplňují, nejde tedy o náhradu starého modelu novým. Nový model je velmi konkurenční vůči charterovým nákladním letům – charterovým dopravcům.

Vladimír Junek,

konzultant pro leteckou dopravu

spinner