13. května 2004
Letecké společnosti, které provozují větší počet mezinárodních letů, vydají letos za letecké pohonné hmoty až o osm miliard USD více než loni. Na konci dubna odhad zveřejnila Mezinárodní organizace pro leteckou dopravu IATA, která sdružuje více než 270 leteckých společností. Generální ředitel IATA Giovanni Bisignani uvedl, že v letošním roce mohou dosáhnout výdaje za palivo částky 67 miliard USD. „Krize zdaleka neskončila,“ uvedl Giovanni Bisignani s poukazem na uplynulé tři roky, během nichž odvětví zaznamenalo rekordní ztráty.
Největší letecké společnosti se intenzivně věnují otázce snižování nákladů na mzdy, pohonné hmoty a další drahé položky, aby si uchovaly konkurenceschopnost v boji s nízkonákladovými dopravci, kteří rychle rošiřují svůj podíl na trhu.
Palivové příplatky se zvyšují
Řada velkých amerických leteckých společností, které létají do zámoří, včetně jedničky na trhu American Airlines a dvojky United Airlines, uvádí, že v letošním roce budou jejich náklady na palivo vyšší o více než 400 milionů USD. „Rostoucí ceny pohonných hmot pro proudová dopravní letadla budou velkou prověrkou naší schopnosti pružně reagovat na změněné podmínky na trhu, stejně jako je tomu v jiných odvětvích,“ uvedl v této souvislosti Giovanni Bisignani. American Airlines a Continental Airlines oznámily na konci dubna zvýšení palivového příplatku (fuel surcharge) u vybraných destinací až o 15 USD za jeden let. Ke zvýšení příplatku přistoupila již také většina evropských leteckých společností.
IATA letos očekává zisk
Mezinárodní letecká doprava by podle prognóz IATA mohla v letošním roce vyprodukovat zisk ve výši 3,2 miliardy USD, lepší výsledky rostoucí ceny leteckých pohonných hmot zatím neumožňují. Na rozdíl od loňského roku, kdy se ztráty odvětví odhadují až na čtyři miliardy USD, by to ovšem i tak představovalo výrazné zlepšení.
n