28. března 2011

Letecký gigant International Airlines Group, v němž se loni spojily British Airways a Iberia, si podle předběžných informací ponechá dva oddělené úseky letecké nákladní dopravy. „Nevylučujeme však, že v budoucnu – tam, kde to bude smysluplné – dojde ke sloučení v blízkých provozech,“ řekl v únoru předseda představenstva Iberia Cargo Ignacio Díez Barturen.
Skupina International Airlines Group SA, která vznikla v lednu fúzí britských British Airways a španělské Iberie, se loni vrátila k zisku. Po ztrátě 1,2 miliardy USD v roce 2009 vytvořila zisk před zdaněním 84 milionů € (2,1 miliardy Kč). Její tržby se zvýšily o deset procent na 14,8 miliardy USD.
Vedení skupiny na konci února spolu s loňskými výsledky hospodaření uvedlo, že mu dělají starosti současné nepokoje na Blízkém východě, které zvyšují ceny pohonných hmot. „Současnou politickou nestabilitu na Blízkém východě a dopad na ceny pohonných hmot pečlivě sledujeme,“ uvedl generální ředitel Willie Walsh. British Airways již nedávno zvýšily kvůli dražším pohonným hmotám palivový příplatek u dálkových letů.
Loňský rok byl přitom pro British Airways a Iberii rovněž problémový. Oba dopravci museli čelit několika přerušením provozu kvůli stávkám, výbuchu islandské sopky a mrazivému počasí a přišli o miliony €. V posledním čtvrtletí snížily příjmy IAG o 71 milionů € špatné počasí a stávka leteckých dispečerů ve Španělsku.
Iberia ovšem profitovala z rostoucího exportu a také z erupce islandské sopky Eyjafjallajökull, která odklonila část letecké dopravy do Latinské Ameriky ze severní Evropy přes Španělsko. Obě letecké společnosti své globální operace vhodně doplňují – British Airways jsou výrazně zastoupeny v Asii, Iberia dominuje dopravě s Latinskou Amerikou.
(n/čtk)