​Digitalizace německé železnice postupuje pomalu, systémem ETCS je vybaveno jen 1,6 procenta tratí

​Digitalizace německé železnice postupuje pomalu, systémem ETCS je vybaveno jen 1,6 procenta tratí

12.8. - Německo dosahuje jen malého pokroku v digitalizaci své železniční sítě. Na konci roku 2024 bylo pouze 1,6 procenta federální železniční sítě vybaveno systémem ETCS (Evropský vlakový zabezpečovací systém). ETCS je klíčovou součástí standardizace různých evropských systémů řízení vlaků a usnadnění přeshraniční železniční dopravy. Zatímco federální vláda si klade za cíl převést celou železniční síť na tuto technologii do roku 2040, Allianz pro Schiene si stěžuje, že tohoto cíle pravděpodobně nebude dosaženo bez jasné strategie. Allianz pro Schiene to uvedla v tiskové zprávě.

Pro nový systém řízení vlaků ETCS je nutné přeměnit jak infrastrukturu, tak i kolejová vozidla. Dříve standardní signalizační technologie na trati bude nahrazena – v budoucnu budou informace digitálně přenášeny přímo do kabiny strojvedoucího pro obsluhu lokomotivy. Výkonný ředitel Allianz pro Schiene Dirk Flege k tomu uvedl: „Protože se jedná o železnice i kolejová vozidla, musí několik zúčastněných stran spolupracovat na vývoji implementační strategie. Federální vláda musí úzce spolupracovat s průmyslem a spolkovými zeměmi a zajistit financování. V současné době zůstává příliš mnoho nejasností, například kdy a v jakém pořadí bude řídicí a signalizační technologie modernizována a jak bude finančně podpořena modernizace vozidel. Dezorientace všech zúčastněných se nesmí stát trvalým stavem. Je zapotřebí společně vyvinutá strategie, která přesně určí, co by se mělo stát a do kdy.“

Důležitost takové centralizované strategie je obzvláště patrná v tématu generální rekonstrukce. „Během rekonstrukce trati Riedbahn byla trať převedena na systém ETCS. V rámci současné generální rekonstrukce trati Berlín-Hamburk nebude instalován, částečně proto, aby se předešlo vysokým nákladům na duplikaci systému ETCS a tradiční zabezpečovací technologie. Chybí jasný směr,“ řekl Dirk Flege. Digitalizace železnic navíc s sebou nese velké přísliby pro zvýšení efektivity. „Je důležité, aby zde železnice zaznamenaly úspěch. Koneckonců musí investovat spoustu peněz, aby svá vozidla přizpůsobily systému ETCS. Je důležité, aby se toto zvýšení efektivity stalo pro železniční dopravu hmatatelným nejpozději v příštím legislativním období. Pokud budeme postupovat stejně chaoticky jako dříve, cíl spolkové vlády, kterým je přechod na systém ETCS do roku 2040, nebude splněn,“ dodal Dirk Flege.

(lan)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner