​Komentář

Co přinesl květen v dopravě a logistice

Co přinesl květen v dopravě a logistice

10.6. - Přesně před rokem se tento již pravidelný sloupek týkal také letecké dopravy zboží. To je ale asi jediná podobnost, kterou lze v tuto chvíli vysledovat. Ale pojďme na náš příběh. Airfreight byl v květnu jak na houpačce - cla nahoru, výkony dolů. Pak houpy hou, cla dolů, výkony nahoru. A tak každý týden, s pravidelností odpovídající změnám nálady v americké administrativě, a především v hlavě nejvyšší…

Nejdřív si manažeři spedičních společností a aerolinek rvali vlasy nad mezitýdenním poklesem hned zkraje měsíce o 11 % (sic!). Pravda, část z toho připadla i na odeznělý boom přepravy květin ke Dni matek, ale v první řadě šlo o zavedení cel na dovoz zboží do USA. Bohužel se však sešly i oslavy 1. máje a japonského Zlatého týdne, kdy se obvykle nepracuje ani na letištích. Hlavně však šlo o ukončení celní výjimky „de minimis“ při dovozech do USA (již poslední dubnový týden nastal prudký sešup o 14 %).

Mírný skluz pokračoval i další týden. Šlo však spíše o doznívající korekce, kromě regionu Blízkého východu, kde se našel jiný nepřítel - eskalace napětí v Palestině. Zároveň se do houpačky opřel ještě jeden vliv - klesající ceny v námořní dopravě kontejnerů, které odlákaly část zboží zpět na moře (a pak že zboží ve vzduchu vždycky spěchá tak, že nesnese alternativu…).

A pak se houpačka dostala do mezního bodu. Celá věc se v hlavě jisté osoby rozležela (možná k tomu přispělo i to, že jiná hlava se nezalekla a pohrozila odvetou), takže se celní válka odložila o 90 dnů. Vyvstalá hysterie připomínala situaci po nalezení zlata na Klondiku, všichni exportéři se snažili urvat co nejvíce místa v letadlech. Druhý týden května zažil sice „jen“ 6 %, ale hned nato následovalo procent +19. To následovalo po dvou týdnech výrazného poklesu a návrat tonáže z Číny a Hongkongu do USA téměř na úroveň ze začátku dubna – a na konci února, před prudkým nárůstem objemů v březnu před vyššími cly od dubna.

Chvíle klidu jsme si užívali na konci měsíce. Samozřejmě se některé trasy mírně odchylovali nahoru či dolů, také v souvislosti s přepravou sezónních produktů, ale jinak bylo ticho. A do toho přišla zpráva, že na straně cen byly průměrné sazby v květnu (založené na globálním průměru spotových a smluvních sazeb) nižší jak meziměsíčně (-4 %), tak meziročně (-3 %). Jedná se o první celý měsíc od dubna 2024, kdy byly průměrné celosvětové sazby nižší než v loňském roce. A to přesto, že stará dobrá Evropa ještě chvíli držela výjimečnou stabilitu především v cenách. Ale i jí došel ke konci obvyklý sezónní dech, objemy se začaly propadat… A tím dnes končí naše pohádka. Co bude dál, zda se podaří přemoci zlého draka celních bariér a oživit nákupy především rychloobrátkového zboží z e-commerce, nikdo netuší. Zatím se nenašel žádný superman, který by rozťal onen bludný kruh celních válek s nebetyčnými eskalacemi. Tak snad až příště…

P.S. A pak že letecké kargo není jedno velké dobrodružství!

Petr Rožek

Ilustrační foto: Pixabay

spinner